coLAB Arts

View Original

Rosabel Pastrana

Rosabel Pastrana is the founder and coordinator of the folk dance group The Sagrada Familia. Through the dance group she is very active in her community. She also works as a health promoter, and received her certification as a General Practitioner in Mexico. She discusses how her life has been affected by the Coronavirus pandemic, how it has changed her family’s livelihood, and how she has been involved with her community during this time.

ANNOTATIONS

[Editor’s Note: Annotations were created using the English translation]

See this content in the original post

Transcript: “Well, I think one of the biggest difficulties I’ve experienced in my life has been harassment. Because unfortunately, it’s something that you see a lot, right? So throughout my life I studied until secondary school, which would be middle school, in my town in Ometepec, Guerrero. Afterwards I went to high school in Acapulco, the city where I was born. And well, in Mexico, unfortunately things aren’t like they are here, right? […] Yeah, and being alone, being a young woman was very difficult because there’s a lot of very dangerous opportunities for harassment. So, I think that was one of the hardest things I’ve endured.”

Learn More: Erica Schwiegershausen, “What Street Harassment Looks Like in Mexico City,” The Cut, February 9, 2015.

Learn More [2]: “Violence Against Women,” in The World’s Women 2010, United Nations Statistics, 2010, 127–39.

Learn More [3]: “Global Database on Violence Against Women: Mexico,” UN Women, accessed November 28, 2021.

See this content in the original post

Transcript: “And I developed that sixth sense. That instinct to tell whether something is wrong or not because I wasn't comfortable, I think that was the biggest challenge, always looking out for myself. And I thank my parents for this because both my dad, my mom, and my uncles were always there, teaching me to be alert about these things, right? ‘Yeah, don't go out at night.’ ‘If you see someone walking towards you, cross the street.’ ‘If you get lost,’ because they were big cities, right?”

Learn More: “Stop Street Harassment,” Stop Street Harassment, accessed November 28, 2021.

Learn More [2]: “What Is Street Harassment?,” Stop Street Harassment (blog), accessed November 28, 2021.

Learn More [3]: Anna Jane Grossman, “Catcalling: Creepy or a Compliment? - CNN.com,” CNN, May 14, 2008.

Learn More [4]: Charlene Haparimwi, “Street Harassment Isn’t Just Annoying: It’s Psychologically Damaging,” Athena Talks (blog), September 1, 2016.

See this content in the original post

Transcript: “It was really difficult as a recently graduated doctor to find a job, like, for example, I worked nights at a clinic covering shifts and my salary was approximately $12 per night and if I worked during the day it was a little less, like $10. I was newly married then with a house that still had no doors or windows, nothing.”

Learn More: Sunita Dodani and Ronald E LaPorte, “Brain Drain from Developing Countries: How Can Brain Drain Be Converted into Wisdom Gain?,” Journal of the Royal Society of Medicine 98, no. 11 (November 2005): 487–91.

Learn More [2]: Sylvie Didou, “Mexico’s Brain Drain,” International Higher Education, March 25, 2015.

See this content in the original post

Transcript: “And well, coming here was difficult for me, even though I was used to adapting to changes, right? It was a bit difficult because the first barrier, the language, and the second barrier was that the career I practice is not recognized here.”

Learn More: Catherine Rampell, “Path to United States Practice Is Long Slog to Foreign Doctors,” The New York Times, August 11, 2013.

Learn More [2]: Sarah Schafer, “As Coronavirus Spreads, Refugee Doctors Want to Join the Fight,” UNHCR, May 18, 2020.

See this content in the original post

Transcript: “Then the application that the governor of New Jersey created as part of a new law that all people with a health degree, health professionals, can apply to help out during the pandemic so long as we have the respective credentials in our countries.”

Learn More: Nicholas Pugliese, “Coronavirus Update: N.J. to Issue Emergency Licenses to Immigrant Doctors,” WHYY, April 17, 2020.

Learn More [2]: “Governor Murphy and Attorney General Grewal Announce First-in-the-Nation Program to Enlist Foreign-Licensed Physicians in Fight Against COVID-19,” State of New Jersey Office of the Governor, April 17, 2020.

Learn More [3]: “Governor Murphy Signs Executive Order to Remove Barriers to Health Care Professionals Joining New Jersey’s COVID-19 Response and Provide Protections for Front Line Health Care Responders,” Insider NJ, April 1, 2020.

See this content in the original post

Transcript: “So, I graduated and was certified in Mexico and, well, knowing about everything that was happening in the community, involved as a volunteer in distributing the from the pantries to families, I began to realize that there were many families already sick, there were many families who didn’t want to go to the doctor, who were very afraid.”

Learn More: Miriam Jordan, “‘We’re Petrified’: Immigrants Afraid to Seek Medical Care for Coronavirus,” The New York Times, March 18, 2020.

Learn More [2]: Amir Khafagy, “Some Immigrants Avoid New York Hospitals Because of the Public Charge Rule,” Documented, May 21, 2020.

Learn More [3]: Erika J. Nava, “FAQs: The Public Charge Rule Change,” New Jersey Policy Perspective (blog), December 20, 2019.

Learn More [4]: Mario Koran, “‘Will They Take My Kids Away?’: The Immigrants Refusing Food Aid amid Trump Crackdown,” The Guardian, February 14, 2020.

See this content in the original post

Transcript: “I feel the fact of being in the testing clinic, because truthfully there’s a bit of disconnect entering because of the suits we have and our community isn’t used to that. The fact that sometimes they come and people only speak English. So the fact that they have someone from the community who speaks Spanish, that I’d be able to tend to their concerns, was what motivated me to be at that testing site.”

Learn More: Pramod Sukumaran, “Health Experts: Spanish Speakers at Elevated Risk for COVID-19,” Salud America, July 27, 2020.

Learn More [2]: Hilal Al Shamsi et al., “Implications of Language Barriers for Healthcare: A Systematic Review,” Oman Medical Journal 35, no. 2 (April 30, 2020).

See this content in the original post

Transcript: “I believe that there should be some sort of census for all people, not only those from Mexico, but for people that come from all countries where we can collect a list of people that are professional and that are willing to help the community, to help this country, especially in a crisis like this pandemic. I think that would be great. I was very happy and celebrated the governor's decision to allow us to practice what we know. To share with our community what we were prepared to do, what we studied for, right?”

Learn More: “Practicing Medicine in the U.S. as an International Medical Graduate,” American Medical Association, accessed November 28, 2021.

Learn More [2]: “U. S. Medical Licensing Process,” June 11, 2019.

See this content in the original post

Transcript: “So, I tell the children, ‘It’s very important that we know where we come from, that we know our roots, know our culture. We, it’s a lie all that they say out there, that we’re thieves, that we’re kidnappers. And the best way for us to show what we really are is by contributing to this country.’ And our culture contributes. It shares the knowledge of our traditions.”

Learn More: Carlos Quintero Herrera Lasso and Dante Perez Esquivel, “The Mexican Reputation: A Strategy to Improve the Stereotype Mexico Shares with Its U.S. Diaspora” (Harvard University: John F. Kennedy School of Government, March 25, 2014).

Learn More [2]: Vilma Ortiz and Edward Telles, “Racial Identity and Racial Treatment of Mexican Americans,” Race and Social Problems 4, no. 1 (April 2012).

See this content in the original post

Transcript:Sure, and these situations are very common, especially, in the undocumented community where they don't have proper representation and often experience these unfortunate scenarios, right? These medical misunderstandings.” “Yes, it is. Not through my work, but individually, some friends and some people in the community have called me before, since way before, not only during the pandemic, they’ve told me, ‘I’m going to go to the clinic but I don’t understand what the doctor explains to me, even when they tell me in Spanish, right? Can you come with me?’”

Learn More: Amanda Machado, “Why Many Latinos Dread Going to the Doctor,” The Atlantic, May 7, 2014.

Learn More [2]: Vivian Hazzard, “Diversity in Healthcare: How Increased Representation & CLAS Impacts Communities & Improves Care,” EduMed, May 27, 2020.

See this content in the original post

Transcript: “Hispanics and Latinos have a lot to give, I want to make sure that we’re not seen just as, like I said, as cheap labor, right? Let us be seen as by all the skills that we have to offer so that this country can continue to grow. Let us be seen by all that we contribute.”

Learn More: Douglas S. Massey and Julia Gelatt, “What Happened to the Wages of Mexican Immigrants? Trends and Interpretations,” Latino Studies 8, no. 3 (August 15, 2010): 328–54.

See this content in the original post

TRANSCRIPT

Interview conducted by Carla Zurita

Interview conducted by phone

August 21, 2020

Transcription by Carla Zurita

Translation by Carla Zurita

Annotations by Kristine Amarante

00:30 

Hi, good morning.

Good morning.

Hi Rosabel, this is Carla speaking.

Yes. 

Are we still on for 11:00?

Yes, we’re still good, Carla.

Okay, perfect. Well, then, I wanted to start by going through the form a little bit first. I already received it, signed, and it looks good.

1:00

On the side of the interviewer, which is me, I’ll be the one signing that just in case you were wondering–

Mhm.

So, like the form states, the main use of the information that we collect in this audio, in this interview, will be to serve as a source of inspiration for the mural that will be painted on Handy Street

1:30

about the resilience of our community during this pandemic, right?

Mhm.

Any other use of the audio will remain within the uses listed, such as for the collection of the oral histories of our community, or educational programs.

Very good.

Do you have any other questions before we start?

2:00

I think, for example, is it only going to be used for the mural, right?

I mean, they’re collecting stories from various community members to provide inspiration for the pandemic mural, if this audio were to be used for something else it’s uses would remain for educational or creative programs, and if you’d like you can receive the

2:30

the transcript, the typed out audio, in case you wanted to read it again or something like that.

OK, sounds good.

Before starting, I do have a few questions for you. I want to confirm the year you were born in to have a record of how old you are at this time–

 I was born on March 28, 1982.

3:00

‘81 okay, great. What do you know about coLAB Arts and this particular project, to have a sense of what you know?

Well, I know that Proyecto Esperanza is making a mural and that in the New Brunswick community there are already several murals that have been made with these

3:30

themes. So, it’s my understanding that this mural is meant to focus on the hardships and what’s happened during the pandemic. I know that coLAB is an arts company especially focused on the community

4:00

and, well, they cover a variety of things that encompass art like theater, culture, and all that. And yes, basically that’s what I know.

Right, coLAB is an organization based here, in New Brunswick, that focuses on creating transformative projects and

4:30

advocating for the Latino community in our area, right? Have you ever participated in something like this, in an interview before?

Yes, about a few months ago for a Rutgers student.

 Gotcha, through coLAB as well or through a different?

No, through Playhouse.

Gotcha, George St.

Yeah.

5:00

And just in case, do you have any questions that you would like me to ask you or a particular story that you want to share, so that I know in advance?

No, I think we can just let the interview unfold itself.

Perfect, well like we discussed on our last call, the questions will more or less be divided into three parts, we’ll start with

5:30

questions about your childhood, about your past, how you grew up, how you got here, about your adolescence, about your educational background and about your present, now that you’re an adult. About the things you do for your community, how that’s been impacted by this pandemic and we'll get into that topic a little more, right?

Well, I also wanted to tell you,

6:00

and I think it’s an important point, I’m the founder and coordinator of the dance group The Sagrada Familia, it’s a folk dance group that was founded in 2013, so, in case I mention the group during any of my answers and maybe you don't know about it–

6:30

I’m talking about this group because through this group I’ve worked a lot with the community, with the children, with the teens to learn more about our art, our culture, our roots.

Perfect, I'm going to try to include that part when discussing your community work, and I’m sure it must’ve also been affected in some way by the

7:00

the pandemic, so I’ll make sure to ask you a question so that you can tell us a little more about that.

Yes, thank you.

Perfect. OK, let's start, I'm going to make a very short introduction.

Yes, thank you. 

OK.


[START OF INTERVIEW]


My name is Carla Zurita and I’m the interviewer for today. We’re with Rosabel Pastrana who is the narrator, today's date is

7:30

Friday, August 21, 2020, and this interview is taking place by phone from our respective homes. The reason why our interview is taking place remotely is because of public health safety measures in place given that we’re going through the COVID-19 pandemic. The narrator was born in 1982 and her name is spelled

8:00

Rosabel Pastrana. Ok Rosabel,  why don't we start from the beginning, where were you born? What was the town that you were born in like, what was your home like? Tell us a little bit about that–

Well, good morning, Carla.

8:30

I was born in a town in Acapulco, Mexico. Later in my life, we went to live in a town of Guerrero. Well, now it’s a city located on the small coast of Guerrero. I spent most of my childhood and youth there, my parents still live there.

9:00

And when you say, "We left," who were those people, the important people you grew up with?

Well, my dad and my mom. I was born in the port because at that time, well, my father is a doctor and my mother is a teacher. But in that town

9:30

there were no clinics or hospitals. So, my dad wanted adequate care for my birth, right? For my mother during my birth and that’s why they traveled to the port of Acapulco, which is about three hours from Ometepec. So that I could be born there and my paternal grandparents lived there, too. They lived in Acapulco, Guerrero. We didn't stay to live there because

10:00

my parents' work, their entire lives were in Ometepec.

Got it, and in your household, were you the only daughter?

I was my parent’s only daughter. They later separated, each one has a male son on their own, right? With a bit of a difference, quite some difference in age because my brother

10:30

on my father's side, he’s 23 and my other brother’s only 20 years old, my mother's son. So the difference between my brothers and me is pretty big.

What are some of the earliest memories you have from your childhood?

11:00

Well, I grew up in a town, as I said before, on the Costa Chica in the state of Guerrero. It’s a town very rich in culture and traditions like most of the towns in Mexico. I grew up in a very quiet environment because it was a town with a very quiet local environment.

11:30

I grew up with my mom and dad despite the fact that they separated when I was very young, I was 6 years old.

Mhm. 

But I grew up next to the two of them and my grandparents, my uncles. So I think it was a very healthy, very calm environment in which I spent my childhood in, right?

12:00

That transition, that stage, entering into puberty can always be a bit difficult for kids, how was that transition for you, do you feel that–

When I was young?

No, did you have any difficulties?

I think that transition was very smooth for me because I was accompanied by my loved ones.

12:30

I was guided by them. I always tried, and my parents tried to make sure I was involved in workshops, in learning something, in staying active. So I played basketball, I was part of  the dance group in school, and well, I was always active–

13:00

And what was the highest level of education you received?

I am a General Physician graduated from the Autonomous University of Guerrero. I am certified as a General Practitioner.

When you think about the difficulties you’ve endured

See this content in the original post

13:30

in your life, which do you feel were the greatest you’ve experienced?

Well, I think one of the biggest difficulties I’ve experienced in my life has been harassment. Because unfortunately, it’s something that you see a lot, right? So throughout my life

14:00

I studied until secondary school, which would be middle school, in my town in Ometepec, Guerrero. Afterwards I went to high school in Acapulco, the city where I was born. And well, in Mexico, unfortunately things aren’t like they are here, right? The fact is that being a woman is many times

[Annotation 1]

14:30

the reason that we’re prey to a lot of harassment, supposedly dressed as compliments but there are compliments that are very rude and can hurt a woman. That’s where I learned to live alone. Learning to always be alert, learning what’s good and what’s bad.

See this content in the original post

15:00

And I developed that sixth sense.

That instinct.

That instinct to tell whether something is wrong or not because I wasn't comfortable, I think that was the biggest challenge, always looking out for myself. And I thank my parents for this because both my dad, my mom, and my uncles

15:30

were always there, teaching me to be alert about these things, right? “Yeah, don't go out at night.” “If you see someone walking towards you, cross the street.” “If you get lost,” because they were big cities, right? Well, also, in Mexico City D. F. ,  I remember when I went to take my entrance exams for medical school

[Annotation 2]

16:00

I took the admission exams to the military school at UNAM in Mexico and in Acapulco, Guerrero and I always went alone. So walking alone in a big city like Mexico D. F. , I always came across different personalities and different things from the ones we have back home.

 Mhm.

So that looking after myself,

16:30

having that sixth sense that this is not right, better get off the bus, ask her, but don't ask just anyone, ask the lady who sells newspapers, ask the lady who is selling flowers. A woman is always going to be more empathetic towards you and she's not going to tell you lies, right?

Mhm.

Don’t ask just anyone for information

17:00

because they can tell you lies and they can direct you incorrectly. So, being alert, and always paying attention to every detail. I think that’s been a lesson that I’ve very much kept in my mind, right? And it was that way of living like this, educating myself the way I did, because it’s helped me a lot

17:30

in being able to avoid being an easy prey to any assaults.

and intimidations

Yeah, and being alone, being a young woman was very difficult because there’s a lot of very dangerous opportunities for harassment. So, I think that was one of the hardest things 

18:00

I’ve endured.

So Rosabel, tell me a little about how you got here, how you got to where you are now.

Well, I completed my career, right? That’s four years of university, four years of school. One year as an intern, we do that at a hospital,

18:30

and a year as a community doctor, and we do that in a city or a town. So I was finishing my medical internship and I saw the man who is now my husband again. He was my classmate in middle school.

See this content in the original post

19:00

Then we met again, we became partners, the marriage proposal followed and I decided to marry him. He had been here before already and it was really difficult as a recently graduated doctor to find a job

Mhm.

like, for example, I worked nights 

19:30

at a clinic covering shifts and my salary was approximately $12 per night and if I worked during the day it was a little less, like $10. I was newly married then with a house that still had no doors or windows, nothing.

[Annotation 3]

20:00

My husband told me, “You know, I think we should emigrate, we have to work, we have to finish the house. We’ll save a little and come back to Mexico." And well, it seemed like a very good idea and I said, "OK let's go." Because of the career I studied and the way that I studied, it’s a easier for me to adapt

20:30

to changes, right? So we decided to come here and that's how I got here.

And how old were you when you came?

I was approximately 22 years old.

And how long have you been here already?

I've been here

21:00

between 13 to 14 years because my oldest son is going to turn 13 years old.

See this content in the original post

Rosabel, tell me a little more now about the home you have at the moment, right? What is your household like? How do you support yourself? What are you working in now? Who’s living with you?

Well, my husband works in construction. He has worked in that since we got here,

21:30

in construction. And well, coming here was difficult for me, even though I was used to adapting to changes, right? It was a bit difficult because the first barrier, the language, and the second barrier was that the career I practice is not recognized here.

[Annotation 4]

22:00

That was the first thing I found here. It was a bit difficult to process and assimilate and above all doing that in a different country where the rules are different. This country gives us many advantages, it gives us many opportunities for enrichment

22:30

and well, there’s still a lot of work left to do here. So, my first child was born, he’s going to be 13 years old, and then the second baby who’s 9 years old was born later. I live with my husband and my  two children. I don't have any more family here in the United States

23:00

and my husband is the one with relatives here. My husband and I live in a small house, thank goodness. And yes, very comfortable, thank God, I can’t complain. It’s been very difficult, everything that we’ve had to go through to achieve this level of comfort.

And you

23:30

and your husband are employed at the moment? And if so, do you feel safe and stable in those jobs?

Well recently with this pandemic he lost his job. I considered it, not one hundred percent secure because no one is really secure at a job but well, he had already been working there for about seven years,

24:00

in that place. But well, he’s no longer employed so now he has to, sometimes he has a job, sometimes he doesn't, and he has to go looking around for work. So, it's a bit complicated and stressful, not being stable. And this situation was recent, when the pandemic started.

24:30

All of those changes. 

All those changes and that was one of the changes, I think, that destabilized us the most economically. I’m working as a health promoter in a program called Healthy Homes and thank God that in May they renewed our contract. So, I work by contract and at least

25:00

I know that the contract is valid until December, right? I’ve been there for two and a half years, almost three, working at Healthy Homes, which is a program sponsored by Johnson Hospital, New Brunswick Tomorrow, and Saint Peter's and Middlesex, right? So, in that sense I feel calm, at least until December.

Yeah. And is your job is considered

25:30

essential? Have you been allowed to work from home or have you had to go into the office? How has it worked?

I have worked from home–

Gotcha.

for my job, the job where I’m paid, right? But for my community work where there’s no monetary compensation, but I think that's the norm for community work,

26:00

I’ve had to go out since the beginning of the pandemic. I’m an active part of Proyecto Esperanza and since the beginning of the pandemic, along with my husband, we’ve had to go on food deliveries

For the people, right–

So, I’ve had to organize the deliveries with the volunteers and the

26:30

Proyecto Esperanza director. And that’s helped us, delivering food together with other people. So, since the beginning of this pandemic, I haven’t rested, thank God. I’ve had a lot of work, thank God, with the community. And I haven’t rested because

27:00

when all this, the pandemic, began, the cases, the numbers, the figures began to rise, right? Well, I said well, “I am a doctor, I have the knowledge and am always looking for an opportunity in this country to practice, to give a little of my light,” right? So, that my light doesn’t remain under a table 

See this content in the original post

27:30

but is instead looking for an opportunity to help someone else. Then the application that the governor of New Jersey created as part of a new law that all people with a health degree, health professionals, can apply to help out during the pandemic so long as

28:00

we have the respective credentials in our countries. So, I graduated and was certified in Mexico and, well, knowing about everything that was happening in the community, involved as a volunteer in distributing the from the pantries to families, I began to realize that there were many families 

[Annotation 5]

28:30

already sick, there were many families who didn’t want to go to the doctor, who were very afraid. Also, through our program in late March, early April we were collecting some surveys.

[Annotation 6]

Through Mercado Esperanza or through your dance group?

It was through Mercado Esperanza and through Healthy Homes

29:00

Gotcha.

Besides that I also had to make time to talk to the parents of the children in the dance group. Although most of these parents, of these families, are involved in the Healthy Homes program and are already involved with Proyecto Esperanza since the majority are people who live in the New Brunswick community.

29:30

Mhm.

So, I also had to give myself time to check in with these families and see how they were doing. For example, one of the families of the dance children, both of their parents got sick and when I spoke with them they told me, "We don't know how the children are, we only know that they eat because we see that there are plates and glasses there." But both parents were got sick and

30:00

they isolated themselves in their room because they hardly saw the children because they also felt very ill, they had a fever or slept all the time. So, okay, I started cooking to bring them food, put together a package so they would feel the support, right? So that they wouldn’t feel alone during this difficult time– 

Of course.

And coordinating everything, organizing myself 

30:30

with the work that was from home, with the surveys, and as a volunteer that helped to distribute the meals to the most affected families, while also applying and preparing to become part of the medical reserve here in Middlesex, here in the county. Thankfully, I was approved for the medical reserve

See this content in the original post

31:00

and I was called to support the testing clinics that were in place. So I’ve combined all that work throughout the pandemic and thank God I’ve been, well, I haven’t gotten sick nor has my family gotten sick and I’m still there. I feel the fact of

31:30

being in the testing clinic, because truthfully there’s a bit of disconnect entering because of the suits we have and our community isn’t used to that. The fact that sometimes they come and people only speak English. So the fact that they have someone from the community

32:00

who speaks Spanish, that I’d be able to tend to their concerns, was what motivated me to be at that testing site.

[Annotation 7]

Yeah.

So I started in April and yesterday I was also on shift, I’ve completed approximately 400 hours of volunteering.

32:30

And what does that mean for your future, have they said anything about the revalidation of your degree here?

No, unfortunately, I think we need more progress in that regard. I think it’s work that needs to be done because it’s a waste of not to value

33:00

the professionals we have here, right?

See this content in the original post

Yeah.

I believe that there should be some sort of census for all people, not only those from Mexico, but for people that come from all countries where we can collect a list of people that are professional and that are willing to help the community, to help this country, especially in a crisis like this pandemic.

33:30

I think that would be great. I was very happy and celebrated the governor's decision to allow us to practice what we know. To share with our community what we were prepared to do, what we studied for, right? So it's hard

[Annotation 8]

34:00

but I’ve always had a lot of faith in God. Every day I get up early in the morning waiting and also going out and looking for an opportunity and, above all, well, my main focus is the Latino community.

Of course. Rosabel, tell me a little bit about your own community work,

34:30

for example, your dance group, how did that start? How did the pandemic affect your work with that? 

Well the dance group was founded in 2013.

Mhm.

Well, being here, I realized that many things were needed and that we as immigrants could contribute

35:00

so much to this great nation. So, well, I'm Catholic and that’s how the dance group started. Catholics have a festival, the most important festival for Mexicans I think, called the festival of the Virgin of Guadalupe.

Mhm.

Well, in Mexico the main thing about these festivals are the dances. 

35:30

The dances, when you go to Mexico, the little niche that serves as the sanctuary for the Virgin of Guadalupe, you’ll always find many groups of dancers who come on pilgrimage from different states hanging out outside the esplanade, local groups. Dance is something important in my religion and I said, well, there are already beautiful festivals here for the Virgin 

36:00

but we still need that touch, we need dance, right? As an art, as an artistic expression, as part of our roots, as part of our culture, as part of our identity.

Mhm.

I spoke with the priest at the time, Mr. Kerrigan, and I asked him about

36:30

my idea to have a dance group for young people and children. And there was a group of young people with Mexican parents and we also had parents from Puerto Rico who were very enthusiastic about the group. We began to rehearse, we began to sell food outside the church in order to have funds

37:00

to go shopping for some of the costumes. So this is how the dance group began and in May 2014 there was a very beautiful festival that Proyecto Esperanza organized with other organizations and they invited us to dance and it was the first time that we danced outside the church and from that point on, the dance group then

37:30

began getting recognition and I began to have more interested children. So this work is all voluntary, I am the one leading the classes and one of the mothers helps me and, well, with the help of all the parents in general because I’m the only one who gives the classes and I need the parents’ help

See this content in the original post

38:00

watching the children because I separate them into groups. It’s completely free, there is no age limit. I have children from 4 to 18 years old. Currently I have thirty-four children in the dance group, twenty girls and fourteen boys and I think it’s a group in which

38:30

one its main goals is to preserve our roots, our traditions, our culture, and to be able to exhibit that during these difficult times filled with so much racism, where many things have been said, especially about Mexicans, and about immigrants.

Mhm.

So, I tell the children, “It’s very important that we know where we come from,

39:00

that we know our roots, know our culture. We, it’s a lie all that they say out there, that we’re thieves, that we’re kidnappers. And the best way for us to show what we really are is by contributing to this country." And our culture contributes. It shares the knowledge of our traditions.

[Annotation 9]

Mhm.

39:30

At each of our presentations the children read a description of the dance, what state it’s from and what the most common festivals where this dance is performed at are. Little by little they learn their roots, their culture, and their traditions. Also through the group we’ve had several workshops because I want to expose them not only to dance but also

40:00

to our culture through crafts. We’ve had piñata workshops, piñatas made in, well, they’re very traditional in Mexico. We’ve had workshops on how to make traditional Mexican bread. My dad is a doctor but one of his hobbies is

40:30

making bread, traditional bread, and during one of his visits, well, we took advantage and taught the children. So, these workshops enrich our children’s education, you know? First I started with a few children, mainly with my children, because they’re my children, but then parents kept coming to me and now there’s a

41:00

waiting list of about fifteen children that I can’t accept unfortunately. But all this has been affected by the pandemic because we already had a booked calendar year before this started.

Mhm.

And, well, we couldn’t perform for any of the dates. 

41:30

I’ve recorded some of the rehearsals and I’ve sent them by WhatsApp so that the students can continue rehearsing at home and hopefully this will end soon so that we can get the group together for rehearsals again.

And I suppose they’re all also longing for that closeness of being all together.

Yeah we had a meeting on Zoom and each kid was like, “We want to go back,

42:00

and when we return, we want to have a party and bring tamales and bring food.”

Rosabel it sounds like you’re very involved in your community and have made so many efforts to help wherever you can. With the situation you're in, where you’re the one who’s working from home but your husband sometimes has a job, sometimes doesn’t,

42:30

have you been able to afford your monthly expenses during this pandemic? Or have you had to borrow money? Or have you been able to save a little bit and have you been using that? How have you handled the situation?

Well, we’ve been a bit behind, like all families have, right? Delayed, for example, with the light bill, but, well, we’re still out there,

43:00

pushing through with the children, with ourselves. And, well, my husband is looking for something every day. So, yes, we’ve been affected like all families, most families have been, right?

Mhm.

But let's hope

43:30

this will all end soon.

Yeah, right. Have you or someone you know come down with COVID?

Yes, I know many families in New Brunswick who’ve become ill. Our community was hit very hard since the end of March, from the 27th or 28th on was the hardest for

44:00

New Brunswick families, all of April. I can confirm that the numbers have gone down because I'm in the system, right?

Yeah.

COVID tests and making calls to the community to give them their results, to give them their follow-ups. This work that was through the county, the county health department as a volunteer,

44:30

and I’ve been able to speak with several families. Thank God the numbers have dropped a lot even though the virus is still there.

And have there been people who’ve asked you for help? How is it that you’ve tried to contribute apart from your work already with the different organizations and by volunteering?

Well, many

45:00

of the families from the community, for example, from the church I go to, where I work, well, they know that I’m a doctor and I always receive calls asking for my opinion. So, I receive calls, for example, just when the pandemic was at its highest, a family told me that

45:30

the parents of this lady came from Mexico and her mother was really hypertensive and felt sick but she had nowhere to go to take her blood pressure. Then, the lady,  the daughter, told her, "Mom, I can't take you to the hospital just to have your blood pressure taken like in Mexico." And the woman was like, "I feel sick, I feel sick."

46:00

So, they called me, they contacted me, and asked if I could please take her blood pressure. So, because, well, it’s help that should always be given to the community, right?

Yeah.

So they brought her, I remember. And I explained to the lady that I was going to put on a mask and gloves, not because I didn't want her to

46:30

get me sick, but because I didn’t want to infect her with something because I’m active in the community, I haven’t stopped going out a single day throughout the pandemic. I’ve been exposed, well, I’m in the frontlines of the pandemic. And the lady accepted everything. So, I took her blood pressure and it was high and I gave her some advice to modify her diet a bit.

47:00

Mhm.

So that her pressure would drop a little and that she had to drink certain teas to keep calm and be able to sleep because the lady wasn’t sleeping and that was affecting her blood pressure. They brought her in on the third day and she was already a little less in pain. They followed the diet, they followed the recommendations about the tea so she can remain calm. All natural, 

47:30

a diet that’s richer in vegetables, low in sodium, which is what’s recommended for hypertensive patients, and after a week the lady was much better, right? So, I remember that the lady called me and told me that she needed a prescription and they decided to take her to a place, to a clinic where they treated her and said,

48:00

“Oh no, you have COVID symptoms. We’re going to do the test." And they did the test and gave her a medication that’s used for acid reflux.

Mhm.

So, the lady took it and began to vomit and they called me quickly, I remember, and they said, "It’s her–" and I said, "look, don't give her the pill again. Go back to the clinic and explain that

48:30

what you need is the blood pressure medicine because you know that the lady requires that and that she needs that medicine." So, it was a misunderstanding because at the time they weren’t letting relatives go in with the patients.

She had no one to advocate for her.

And the patient was an elderly person who comes from Mexico.

49:00

Well, I had to take the case and talk to the coordinator on the phone so they would take away the medicine that she didn't need and give her the medicine she needed. And so, these are things that are easily done, ways that we can help the community, because if we don't have someone to guide us, we won't know what to do, right?

Yeah.

49:30

So, I believe that even though helping in this way isn’t part of my job, this kind of help, I think is very important and not difficult for me to give. People know that they can call me at any time, any day, I will answer them because it’s a commitment I made. It's what I studied.

50:00

I took an oath when I studied medicine and that's why I'm here, right? Like my children told me when the pandemic began and I started going to the COVID clinic, I have a very specific protocol for returning and entering my house, for what? Well, so that I don’t infect my children or my husband. So I continue following that

50:30

protocol and they know I do. Even though the numbers have dropped, my protocol hasn't dropped, I'm still doing the same things. I go in through the back door, I already have other clothes out there, I take off the clothes I have on, the ones I work with, I immediately put them in the wash and immediately go upstairs to bathe and to put on clean clothes. So, that's when the children

51:00

can finally come up to hug me. But there are protocols we have to follow that are work but we have to continue doing them. We can’t let our guard down.

See this content in the original post

Sure, and these situations are very common, especially, in the undocumented community where they don't have proper representation and often experience these unfortunate scenarios, right? These medical misunderstandings.

51:30

Yes, it is. Not through my work, but individually, some friends and some people in the community have called me before, since way before, not only during the pandemic, they’ve told me, “I’m going to go to the clinic but I don’t understand what the doctor explains to me, even when they tell me in Spanish, right? Can you come with me?" Yeah, well, I manage my time, I make my schedules,

[Annotation 10]

52:00

and I’ve accompanied several people, because I know it’s very difficult, right? There are children and the diagnosis needs to be explained in an understandable way. So, I think accompanying people is very good. I’ve seen many children, "Hey, you can check them, what do you think they have?" I say, okay,

52:30

and I check the child, I remember once, "Look, you have to take him to the hospital right now because it’s almost certainly the appendix."

Mhm.

Even now, a little before the pandemic started, it was my husband's turn to go through that at the end of February. Checking him out and saying, "We have to go to the hospital, I'm almost sure it's appendicitis, well, they have to operate on you."

Yeah. 

53:00

That confidentiality and that knowledge, that company for the patients, saying, “Nothing is going to happen, the appendix is ​​operated, you recover and there won’t be any problems, but if you don’t want to go to the hospital this can become complicated and you can even die."

Yeah.

So, explaining that to our community that’s been so beaten and so marginalized

53:30

I think you can create change in that that person will go to the hospital at the right time or when things are already far too complicated.

Yeah. Have you ever had an experience comparable to this pandemic in social terms or in terms of its community impact or?

Never. 

First time.

This is the first time I’ve gone through, 

54:00

for example, when I was assigned to the town where I did my community service there was an outbreak– there was an outbreak of typhoid fever. So, I had to do community work, like creating sanitation hubs, like everything that’s done epidemiologically when there’s an outbreak, right? Well, thank goodness, the outbreak was contained quickly, it was a small community of 3,000

54:30

people, approximately. But we worked hard and the outbreak was contained. But this, a pandemic, like this never, really.

And what the pandemic has shown us, especially, well, many difficulties, but apart from the physical difficulties, that physical aspect, there’s also an emotional aspect, right? Which has been quite traumatizing

55:00

for not only our community but for everyone, personally, how do you think you’ve managed to overcome and endure this experience, right?

Well, for me this hasn’t been so difficult, the emotional thing, because I really haven't spent more than two days at home. My volunteer work

55:30

has– I’ve had to go out daily, every day. Every day I’m outside. So, I think it would’ve affected me a lot more emotionally if I had been inside the house, not being able to help my community. I think that would’ve been something very unfortunate for me, I think that I would’ve felt very depressed, right?

56:00

Yeah.

Because knowing that I can help my community, that my community is in need, and I am being held back from helping, that would’ve been very frustrating for me. So, I feel privileged to be able to be active. I’m still active as I told you, yesterday I was at the clinic here in New Brunswick, for COVID tests, next week I’m also there.

56:30

And answering lots of questions from our community. Sometimes I’m the only person who speaks Spanish taking the tests. And many people come from the community with lots of questions. "I don't know if I'm sick or not, I don't know if I had it or not, how does this test work, what does this test tell me?” I was at the Hospital,

57:00

I’ve heard so many stories. "I was in the hospital for fifteen days and I thank God that he is giving me a second chance." I’ve heard from pregnant women who have had the virus. I’ve spoken with many people from the community at COVID clinic, right?

Mhm. 

And being able to say, "Everything is fine, you’re going to improve, don't worry if it comes back positive again,"

57:30

"I’ve already had two tests that were positive and I don’t want to infect my family." Talking to people too, right? It’s also my turn at the call center for follow-ups and to give out results. And also you can't just give a result, “It's positive or negative" and hang up, right? There are always questions, there are always questions from people,

58:00

from the community. And I feel lucky to be able to be helping these people, to be able to listen to them. I think the best payment I can get as a volunteer is being able to listen to my community. 

And also having that preparation and knowledge and being able to offer it up, however you can with your neighbors, right?

58:30

Yes, I also appreciate that very much. Medicine for me, my career, that knowledge. If they told me, "Hey, if you went back to school from the beginning, what would you study?" Without a doubt, I would choose medicine again, because it’s my passion. And I explained that to my son and my husband, I told them,

59:00

“Look, I'm going to put in the application to be a volunteer for the county." And my 12-year-old son used to say to me, "Mommy, what if you catch COVID?" because I’m asthmatic, "And what will happen?" and I was like, "Nothing will happen son, I am prepared, I studied most of my life, more than seven years

59:30

for this, to serve, and I have the preparation and it would be unfair that due to lack of personnel, other people who aren’t prepared will get infected and even lose their lives." So, I have that preparation and I can’t hide it. I have a commitment to go out and help in this pandemic. And my youngest daughter who doesn't understand as well would tell me 

1:00:00

every night that I went to the COVID clinic, she would tell me, "Are you going to the COVID tomorrow?" "Yes, honey, I'm going tomorrow." "Ok mommy but put on two gloves so that COVID doesn't get you." "Yes, my queen, I promise that I will wear two gloves." And my son tells me, "You’re right where you have to be because you have to help the community."

1:00:30

So, I have the understanding of my husband and my son. I have their support because they know that I’m doing something for the community. And I think they aren’t afraid, because there are many children who haven’t handled this well and are afraid to go out. So, I’ve also had video calls with the children in the dance group and explained all the rules,

1:01:00

that they have to wear the mask in the correct way to use it, that they have to wash their hands. Everything that’s been said, right? To be able to combat COVID.

Mhm. 

And they know, most of the dance kids, well, they know that I’m there, at the COVID clinic, and

it’s also a way to get them excited, well, to prepare them first and foremost,

1:01:30

so that they follow the proper sanitation rules and that this won’t be so difficult on their parents. Because sometimes children don't want to put on their masks. So this is a way of raising the kid's awareness, and also to motivate them to keep studying, right? Because they’re growing up and they need to study. Many of them ask me, "And how do you feel inside

1:02:00

that suit?" Uff – I tell them that well, well, I feel very hot, but I have to use it because it’s my protection. This is a battle with an invisible enemy and I have to protect myself and this kind of personal protection is like my sword, right, like the shield that I have to protect myself. But I’m happy to be able to set that example for children,

1:02:30

because I want them to be motivated both in art, as well as feeling motivated to continue studying, to reach high school and to stay motivated to continue preparing themselves.

Rosabel, how are the things that you value or prioritize, how have they changed after this experience, or have they changed at all?

1:03:00

I think I value ​​them more firmly. I mean, I value them more firmly because for me, my biggest value has always been my family. And now, with the pandemic, it’s emphasized that that continues to be

1:03:30

one of my greatest values, serving the community, which I’ve always had. We have to teach our children to serve the community, to give something back from the things the community, from what this country has already given us.

Mhm.

1:04:00

Yes and if we have something to give, we have to give it forward, too. So, I believe that my values, honesty, confidentiality, of course, mainly my love for my family, empathy with the our own people, with all people in general,

1:04:30

but we also have to be empathetic with our own people. With the elderly, with children, we have to understand. I’ve come across, for example, in the community people who are from Mexico, who come from many areas who often can’t even read.

Mhm.

And we have to be empathetic with people

1:05:00

especially during these difficult times. I believe that all of those values, like their name implies, are priceless. And these values ​​are what we have to continue to cultivate as parents, as teachers, as community leaders. If we continue to cultivate these values, it’s easier to pass all these tests,

1:05:30

like the pandemic. But if we become apathetic to what our neighbor, our family, our community is going through, I think that’s one of the biggest mistakes we could make, being apathetic to each other. So, we have to be supportive, more supportive, even in these difficult times, that's when we have to be

1:06:00

even more united, we have to work more for those who have the least–

Mhm.

And even if we don't have much, the little we do have, if we offer it with love, if we give it with sincerity, well, it will bear fruit.

Rosabel, two more questions, first, is there anything that I haven’t asked you or that you would like to share today, in this interview?

I, I think the main thing I would like to share

1:06:30

is that, right? That we need to give to the community, that we have to be united, that if we are united, then things will work out, empathy with each other, with our family, with our neighbor,

1:07:00

helping each other ourselves as Hispanics, as Latinos, as people in the community. Uplifting each other, we’re not our competition, let's not see ourselves as competition, let's see ourselves as brothers so that we’re able to promote ourselves, because as Hispanics, as Latinos, as immigrants, we have a lot to give,

1:07:30

we have a lot to give, to contribute to this country. We’re not only cheap source of labor, we have very valuable abilities, attitudes, and aptitudes that we can put into practice so that our group, as Latinos, as immigrants, grows

1:08:00

and acquire the opportunities we deserve.

And finally what is it that gives you hope for the future?

I believe that this is a free country. I believe that this country gives us the freedom to seek out what we want.

1:08:30

It’s a country that values our well-being, and I have great faith that the highest authorities in this nation will one day turn to us and see us as a race, as Latinos, as Hispanics, see all the good that we can contribute to this country.

See this content in the original post

Mhm.

That acknowledgement will be transformed into opportunities, into the open doors for us

1:09:00

to get ahead. I have great faith that this will happen, that they’ll look back and that they won’t look down on us the way we’ve been looked down upon lately with everything that’s happening and all the bad comments being made, right? Hispanics and Latinos have a lot to give, I want to make sure that we’re not seen just as,

1:09:30

like I said, as cheap labor, right? Let us be seen as by all the skills that we have to offer so that this country can continue to grow. Let us be seen by all that we contribute. Well, I have great faith that that will happen and that thousands of people can, millions of people, we can all come out of the shadows and we can have the opportunity to continue doing what we truly do, what we truly are.

[Annotation 11]

And that’s true, it’s a very important message that should be emphasized for everyone in our community, so that they can share that same hope, right? Rosabel, I want to first of all thank you for taking the time and sharing your story, contributing your experiences with us today and I also want to tell you

1:10:30

that you are a very empowered and inspiring woman, it’s clear in everything that you do from your work, to your personal life, but also within your community. As we’ve discussed previously, if you have any questions, feel free to contact me or connect with coLAB directly . Thank you very much,

1:11:00

really, thank you for chatting with me today. 

Thanks to you and the opportunity of the whole team, right, for listening to it.

Well, I hope you have a great day.

Thanks, same to you.

1:11:30

See you later, Rosabel.

See you later, bye.

See this content in the original post

SPANISH TRANSCRIPT

Interview conducted by Carla Zurita

Interview conducted by phone

August 21, 2020

Transcription by Carla Zurita

00:30

Hola, ¿buenos días?

Buenos días.

Hola Rosabel, le habla Carla.

Si. 

¿Si estamos todavía para hoy a las once?

Si, si estamos bien Carla.

OK, perfecto. Bueno, entonces, yo quería empezar primero revisando un poquito los datos del formulario. Ya lo recibí con todo firmado y correcto. 

1:00

En el lado de la entrevistadora, que soy yo, yo voy a ser la persona que estará firmando a ese lado por si acaso

Mhm.

Entonces como decía el formulario el uso principal de la información que recolectemos en este audio, en esta entrevista, el propósito de servir como inspiración para el mural que será pintado en Handy Street 

1:30

sobre la resiliencia de nuestra comunidad durante esta pandemia, ¿no?

Mhm.

Cualquier otro uso del audio igual se mantendrá con el tema de colección de historias orales de nuestra comunidad o de programas educativos.

Muy bien.

¿Por si acaso usted tiene alguna otra pregunta antes de empezar?

2:00

Creo que, por ejemplo, ¿solo va a ser para el mural, verdad?

Osea, están recolectando historias de varios miembros de la comunidad para dar como inspiración para el mural de la pandemia, si es que se fuera usar este audio para otra cosa se mantendría para programas educativos, creativos, y usted podría recibir el 

2:30

transcrito, este audio por escrito, por si acaso quisiera volverlo a leer o algo así, ¿no?

OK, esta bien.

Antes de empezar si le tengo algunas preguntitas primero. Quiero confirmar cuál es el año que nació usted para tener por escrito que edad tiene en este momento. 

Yo nací el veintiocho de marzo de 1982. 

3:00

‘81 ok, Bueno. ¿Usted qué es lo que sabe sobre coLAB Arts y sobre este proyecto en particular, más o menos para tener una idea?

Bueno yo se que Proyecto Esperanza está haciendo un mural y en la comunidad de New Brunswick ya hay varios murales que se han hecho con estos 

3:30

temas. Entonces, yo tengo entendido que este mural se quiere hacer enfocándose en las dificultades y lo que ha pasado durante esta pandemia. Se que coLAB es una compañía de artes especialmente se enfocan en la comunidad 

4:00

y, este, pues hay diversas lo que engloba el arte, teatro, cultura, y todo eso. Y sí, básicamente eso. 

Correcto, coLAB es una organización basada aquí en New Brunswick que se enfoca por medio de la creación de proyectos transformativos en centrar y 

4:30

abogar por la comunidad latina de nuestra área, ¿no? ¿Usted alguna vez ha participado en algo así en alguna entrevista antes?

Si, hace como algunos meses atrás para una estudiante de Rutgers.

O ya, ¿por medio de coLAB también o de otra?

No, por medio de Playhouse.

O ya, George St.

Aha.

5:00

¿Y por si acaso usted tiene alguna pregunta que le gustaría que yo le pregunte o alguna historia en particular que quiera compartir para yo saber de antemano?

No, yo creo que podemos ir conforme va avanzando la entrevista.

Perfecto, entonces como habíamos conversado en la llamada pasa, las preguntas van a más o menos cubrir ser divididas en tres partes, vamos a empezar con 

5:30

preguntas sobre su niñez sobre su historia del pasado, como se crió, como es que llego aquí, sobre su adolescencia, sobre su historia educativa y sobre su presente, ahora que es adulta cual son las cosas que hace para su comunidad como es que a lidiado con esto de la pandemia y nos vamos a meter un poquito más sobre ese tema, ¿no?

Bueno también quiero decirle, 

6:00

este, y creo que es un punto importante, yo soy fundadora y coordino el grupo de danza de la Sagrada Familia, es un grupo de danza folklórica que se fundó en el 2013, entonces, por si en alguna de las respuestas yo hablo del grupo y a lo mejor usted no sabe, 

6:30

yo estoy hablando de ese grupo porque con el grupo he trabajado mucho aquí en la comunidad, los niños, con los adolescentes sobre nuestra arte, nuestra cultura, nuestras raíces. 

Perfecto, yo voy a intentar en esa parte de su trabajo comunitario, y supongo que también de cierta manera tuvo que haber sido afectado durante 

7:00

la pandemia entonces me aseguro de hacerle alguna pregunta de esas para que usted nos pueda contar un poquito eso.

Si, gracias.

Perfecto. OK, vamos a empezar y yo voy hacer una introducción bien cortita.

Sí gracias. 

OK.

[START OF INTERVIEW]

Mi nombre es Carla Zurita y soy la entrevistadora de hoy. Estamos con Rosabel Pastrana que es la narradora, la fecha de hoy es 

7:30

viernes 21 de agosto del 2020 y esta entrevista está ocurriendo desde nuestros hogares respectivos por teléfono. La razón por la que nuestra entrevista ocurre remotamente son por medidas de salud pública dado que estamos pasando por la pandemia de COVID-19. La narradora nació en el año 1982 y su nombre se lo deletrea 

8:00

Rosabel Pastrana. Bueno Rosabel porque no empezamos desde el principio, ¿en donde nació? ¿Cómo fue el pueblo en donde nació, su hogar? Cuéntenos un poquito sobre ese tema

Bueno, buenos días, Carla. 

8:30

Yo nací en un pueblo de Acapulco, México. Posteriormente nos fuimos a vivir en el pueblo de Guerrero. Pues, ahora ya es una ciudad situada en la costa chica de Guerrero. Ahí pasé la mayor parte de mi niñez y mi juventud, mis papas viven ahí.

9:00

Y cuando dice, “nos fuimos,” cuales fueron esas personas, las personas importantes con las que crió

Bueno, mi papá y mi mama. Yo nací en el puerto porque en ese tiempo, bueno, mi papá es médico y mi mamá es maestra. Pero en ese pueblo

9:30

no había clínica ni hospitales entonces mi papá quería una atención adecuada para mi nacimiento, ¿verdad? Para mi mamá en mi nacimiento y es por eso que viajaron al puerto de Acapulco que queda como a tres horas de Ometepec para que yo naciera ahí y mis abuelos paternos viven allí también, vivían en Acapulco, Guerrero. No nos quedamos a vivir ahí porque 

10:00

el trabajo de mis padres, toda su vida estaba en Ometepec. 

¿Claro y en su hogar usted era la única hija?

Yo fui la única hija de mis padres. Ellos se separaron posteriormente, cada uno tiene hijo hombre por su lado, ¿verdad? Con un poco de diferencia, algo de diferencia, porque mi hermano 

10:30

por parte de mi papá tiene 23 y mi otro hermano tiene 20 años apenas, el hijo de mi mama, entonces si esta un poco grande la diferencia entre mis hermanos y yo.

¿Cuáles son algunas de las memorias más tempranas que tiene de su niñez?

11:00

Bueno yo crecí en un pueblo, como lo dije anteriormente, en la costa chica en el estado de Guerrero.Es un pueblo muy rico en cultura y tradiciones como la mayoría de nuestros pueblos en México y yo crecí en un ambiente muy tranquilo. Porque es en un ambiente de un pueblo muy tranquilo. 

11:30

Crecí con mi mama y mi papá a pesar de que se separaron cuando yo era muy joven yo tenía 6 años.

Mhm. 

Pero crecí al lado de los dos con mis abuelitos, mis tíos, entonces creo que fue un ambiente muy sano, muy tranquilo, en el que pase mi infancia, ¿no?

12:00

Esa transición, la época de entrar a la pubertad siempre es un poco difícil para los niños, cómo fue esa transición para usted, se siente que

¿Cuando era jovencita?

No, no, si tuvo dificultades.

Yo creo que fue muy tranquila esa transición porque fue acompañado por mis seres queridos 

12:30

fue guiada por ellos. Yo siempre trate y mis padres trataron de que siempre estuviera involucrada en hacer talleres, en aprender algo, en mantenerme activa, entonces yo jugaba basketball, yo pertenecía al grupo de danza en la secundaria, y bueno, siempre estaba activa.

13:00

¿Y cuál fue la preparación más alta que recibió de educación?

Yo soy Medico General egresado de la Universidad Autónoma de Guerrero. Soy titulada como Médico General. 

Cuando piensa usted sobre las dificultades que ha pasado 

13:30

en su vida, ¿cuáles han sido las más grandes por las que ha pasado?

Bueno, creo que una de las dificultades más grandes que he vivido en mi vida ha sido el acoso. Porque desafortunadamente es algo que se ve mucho, verdad. Entonces a lo largo de mi vida 

14:00

yo estudié hasta la secundaria, que sería middle school, en mi pueblo en Ometepec Guerrero. Posteriormente salí a estudiar la High School en Acapulco, la ciudad en donde nací. Y pues en México, desafortunadamente no es como aquí, ¿verdad? El hecho de ser mujer muchas veces 

14:30

es causa, pues, de que seamos presas a mucho acoso, a supuestamente piropos pero hay piropos que son muy groseros y le lastiman a una mujer. Entonces aprendí a vivir sola. El aprender a estar alerta siempre, el aprender que es lo bueno y qué es lo malo. 

15:00

Y aprender ese sexto sentido

El instinto.

Ese instinto de decir eso esta mal o por ahí no porque no me siento cómoda creo que fueron los mayores retos, el siempre cuidarme. Y agradezco a mis padres porque tanto mi papá como mi mamá como mis tíos 

15:30

siempre estuvieron enseñándome ese tipo de alertas, ¿no? Si, ya no salgas en la noche. Si tu vez que alguien viene caminando cruzate la cera, si te pierdes, porque hay ciudades grandes, ¿verdad? Pues también, en la ciudad de México D.F. yo me acuerdo cuando fui a presentar mis exámenes de admisión para entrar a la escuela de medicina 

16:00

yo presenté exámenes de admisión en la escuela militar en la UNAM en México y en Acapulco, Guerrero y siempre iba sola. Entonces el caminar sola en una ciudad grande como México D.F. son diferentes personalidades y cosas diferentes a las que tenemos en el pueblo

Mhm.

Entonces el cuidarme, 

16:30

el tener ese sexto sentido de que no está bien esto, mejor bajate del bus, preguntale, pero no preguntes a cualquier persona, pregúntale a la señora que vende periódico, preguntale a la señora que está vendiendo flores. Porque una mujer siempre va a ser más empática contigo y no te va a decir mentiras, ¿verdad?

Mhm.

No le preguntes a cualquier persona que está pasando 

17:00

porque te puede decir mentiras y te puede mandar para otro lado. Entonces, el estar alerta, y siempre fijarme en cada detalle, creo que fue una enseñanza que fue algo que tengo muy presente, ¿verdad? Y fue ese tipo de, el vivir así, el educarme de esa manera pues me ayudo mucho 

17:30

a que no fuera presa de asalto

O intimidar.

Aha, y el estar sola el ser una joven pues fue mucho difícil porque hay mucho acoso bastante peligroso. Entonces creo que eso fue de las partes más difíciles 

18:00

que he experimentado.

Y Rosabel cuénteme un poquito de cómo es que llegó usted aquí, cómo es que se encuentra en donde está ahora.

Pues, yo hice mi carrera, ¿verdad? Que son 4 años de universidad, cuatro años de escuela. Un año como médico interno de pregrado, eso lo hacemos en un hospital, 

18:30

y es un año como médico comunitario y eso lo hacemos en una ciudad, un pueblo. Entonces yo estaba terminando mi pasantía de medico y me encuentro nuevamente con quien ahora es mi esposo que había sido mi compañero en secundaria. 

19:00

Entonces nos encontramos nuevamente nos hicimos novios, vino la propuesta de matrimonio y decidí casarme con él. Él había estado aquí anteriormente y pues realmente era muy difícil como médico de recién egreso encontrar trabajo

Mhm.

entonces, por ejemplo, yo trabajaba por las noches 

19:30

en una clínica cubriendo guardias y mi salario era aproximadamente de $12 por noche y si trabajaba el día era un poco menos como $10. Entonces recién casados y con una casa pero que todavía no tenía puertas ni ventanas, nada de eso. 

20:00

Mi esposo me dijo, sabes que, “yo creo que deberíamos emigrar, hay que trabajar, hay que terminar la casa. Ahorramos un poco y nos regresamos a México.” Y bueno, me pareció una idea muy buena y le digo, “OK vamos.” Por la carrera que estudié y la forma que estudié se me hace un poco fácil acoplarme

20:30

a los cambios, ¿verdad? Entonces decidimos venirnos para acá y es la forma que llegue aquí. 

¿Y más o menos de qué edad vino aquí?

Tendría aproximadamente 22 anos 

 ¿Y ya están aquí cuánto tiempo?

Ya llevo aquí 

21:00

de 13 a 14 años porque mi hijo mayor va a cumplir 13 años. 

Cuénteme Rosabel un poquito más ahora sobre el hogar que tiene en este momento, ¿no? ¿Cómo es su casa? ¿Cómo se mantienen ustedes? ¿En qué trabajan ahora? ¿Quien no más vive ahí?

Bueno, pues, mi esposo trabaja en construcción él ha trabajado desde que llegamos aquí 

21:30

en construcción. Y pues si la llegada aquí se me hizo difícil a pesar de que estaba acostumbrada adaptarme a diversos cambios, ¿verdad? Fue un poco difícil pues, la primera barrera, el idioma y la segunda barrera fue que mi carrera aquí no es reconocida. 

22:00

Eso fue lo primero que encontré aquí. Pero bueno, fue un trabajo un poco duro el comprender y el asimilar y sobre todo un país diferente y las reglas son diferentes. Este país nos da muchas ventajas, nos da mucho enriquecimiento 

22:30

y pues también tenemos mucho que hacer aquí. Entonces, nació mi primer hijo que va a cumplir 13 años y después nació la segunda nena que tiene 9 años, recién los cumplio. Entonces yo vivo con mi esposo y mis 2 hijos, no tengo más familia aquí en Estados Unidos 

23:00

y mi esposo es el que tiene algunos familiares aquí. Yo y mi esposo vivimos en una casa pequeña, gracias a dios. Y pues si, muy cómodos, gracias a dios, no me puedo quejar. Ha sido un trabajo muy fuerte que hemos tenido que pasar para tener una comodidad.

Y usted 

23:30

y su esposo están empleados en este momento y si es que si, ¿se sienten seguros en esos trabajos?

Pues recientemente con esto de la pandemia perdió su trabajo. Yo lo consideraba pues no cien por ciento seguro porque realmente no estamos seguros en un trabajo pero pues ya llegaba alrededor de 7 años trabajando 

24:00

ahí en ese lugar. Pero pues ya no fue más empleado entonces ahora él tiene que, a veces tiene trabajo a veces no y tiene que andar buscando por lados. Entonces es un poco complicado y estresante, el no estar seguros. Y le digo, esto fue recientemente con la pandemia. 

24:30

Todos esos cambios. 

Todos esos cambios y eso fue uno de los cambios yo creo que nos desestabilizaron más económicamente y yo estoy trabajando como promotora de salud en un programa que se llama Healthy Homes y gracias a dios en Mayo nos renovaron el contrato. Entonces yo trabajo por contrato y por lo menos 

25:00

sé que el contrato está vigente hasta diciembre, ¿no? Ya tengo 2 anos y medio, casi 3, trabajando para Healthy Homes que es un programa auspiciado por el hospital Johnson, New Brunswick Tomorrow, y Saint Peter's y Middlesex, ¿no? Entonces por esa parte puedo estar tranquila hasta diciembre. 

Eso sí. Y su trabajo es considerado 

25:30

esencial, ósea, ¿le han dejado trabajar desde el hogar, desde la casa o ha tenido que ir a la oficina? ¿Cómo ha trabajado?

He trabajado desde casa

O ya.

Con mi trabajo, el trabajo que nos pagan, ¿verdad? Pero el trabajo comunitario que no hay un pago monetario pero creo que eso es lo menos para un trabajo comunitario

26:00

he tenido que salir desde el principio de la pandemia. Entonces soy parte activa de Proyecto Esperanza y nos a tocado desde el principio de la pandemia, junto con mi esposo, hacer deliverys de comida

Para la gente, verdad

Entonces me ha tocado organizar las dispensas junto con los voluntarios y el 

26:30

director de Proyecto Esperanza. Y eso, nos ha ayudado hacer delivery junto a otras personas. Entonces, desde el principio de la pandemia no he descansado, gracias a dios, he tenido mucho trabajo, gracias a dios, con la comunidad. Y no he descansado porque 

27:00

cuando empezó todo esto de la pandemia empezaron a subir los casos, los números, las cifras, ¿verdad? Pues, yo decía bueno, pues yo soy medico yo tengo el conocimiento y como siempre buscando alguna oportunidad en este país de ejercer, de dar un poco de mi luz, ¿no? De que mi luz no esté bajo una mesa 

27:30

sino que buscar una oportunidad para ayudar a alguien más. Entonces se abre la aplicación que el gobernador de New Jersey dio como ley de que todas las personas con un título de salud, profesionales de la salud, podrán aplicar para poder ayudar durante la pandemia contal que fuéramos

28:00

con credenciales en nuestros países. Entonces yo fui titulada y certificada en México y pues pendiente de todo eso y viendo todo lo que estaba pasando en la comunidad. Involucrada como voluntaria en repartir las despensas a familias nos empezamos  dar cuenta que habían muchas familias 

28:30

ya enfermas, que habían muchas familias que no querían ir al médico, que tenían mucho miedo. También por medio de nuestro programa a finales de marzo principios de abril estuvimos haciendo unas encuestas.

¿Por medio de Mercado Esperanza o por medio de su grupo de danza?

Fue por medio de Mercado Esperanza y por medio de Healthy Homes

29:00

O ya.

Aparte yo tenía que darme un tiempo para hablarle a los padres de los niños del grupo de danza. Aunque la mayoría de estos padres, de estas familias, están involucrados en el programa de Healthy Homes y están involucradas con Proyecto Esperanza ya que la mayoría son personas que viven en la comunidad de New Brunswick.

29:30

Mhm.

Entonces, tenía que darme tiempo también para estar pendiente de estas familias de ver como estaban. Por ejemplo unas de las familias de los niños de danza los dos papas se enfermaron y cuando hablé con ellos me dijeron, “ no sabemos cómo están los niños, solo sabemos que comen porque vemos que hay platos y vasos ahí.” Pero los dos papas se enfermaron y 

30:00

se aislaron en su cuarto pues casi no veían a los niños porque también se sentían muy mal, pasaban con fiebre o dormían. Entonces, ok, me puse a cocinar para llevarles comida, juntar una despensa y pues que sintieran el apoyo, ¿verdad? Que no se sintieran solos en este momento tan difícil. 

Claro.

 Y coordinándome con todo, 

30:30

con mi trabajo que era desde casa, con las encuestas, como voluntaria ayudando a repartir las comidas a las familias más afectadas, y aplicando y preparándome para ser parte de la reserva médica aquí de Middlesex, de aquí del condado. Gracias a dios fui aprobada para la reserva médica 

31:00

y fui llamada para apoyar a las clínicas de pruebas que pusieron. Entonces he combinado todo ese trabajo a lo largo de la pandemia y gracias a dios he estado bien no me he enfermado o mi familia no se ha enfermado y sigo ahí. Siento que era muy importante el hecho de 

31:30

estar en la clínica de pruebas porque la verdad es un poco distanciante el hecho de entrar por los trajes que tenemos y nuestra comunidad no está acostumbrada a eso. El hecho de que a veces llegan y la gente solo habla inglés entonces el hecho de tener a alguien de la comunidad 

32:00

que habla español que voy a poder atender a sus inquietudes era lo que me motivaba a estar ahí en ese sitio de pruebas

Si.

Entonces empecé en abril y ayer fue también me tocó estar ahí aproximadamente llevo más de 400 horas de voluntariado. 

32:30

Y qué significa eso para su futuro, ¿han dicho algo sobre la revalidación de su título aquí?

no desafortunadamente, yo creo que nos falta más trabajo en ese sentido. Yo creo que es un trabajo que tiene que ser porque es un desperdicio de no valorar 

33:00

profesionistas que hay, ¿verdad?

Claro.

Creo que se debe de tener un censo de todas las personas no solo de México sino de todos los países de personas preparadas y que estamos dispuestos a ayudar a la comunidad a ayudar a este país sobre todo en crisis como esta pandemia. 

33:30

Creo que eso sería muy bueno. Yo estuve muy contenta y celebré mucho la decisión del gobernador de podernos permitir hacer lo que sabemos. Dar a nuestra comunidad lo que estamos preparados, para lo que estudiamos, ¿no? Entonces, es un poco difícil 

34:00

pero siempre he tenido mucha fe en dios. Todos los días temprano me paro por las mañanas esperando y también yendo a buscar una oportunidad y sobre todo bueno mi área más que anda es con la comunidad latina. 

Claro. Rosabel, cuénteme un poquito sobre su propio trabajo comunitario, 

34:30

por ejemplo, su grupo de danza, ¿cómo empezó eso? ¿Cómo es que le afectó la pandemia a su trabajo en eso?

Bueno el grupo de danza fue fundado en el 2013.

Mhm.

Pues estando ya aquí verdad me di cuenta de muchas cosas que hacen falta y que nosotros como inmigrantes podemos contribuir 

35:00

mucho a esta gran nación. Entonces, bueno, yo soy católica y el grupo de danza empieza así. Los católicos tenemos una festividad, la festividad más importante creo de los mexicanos, que es la festividad de la virgen de Guadalupe

Mhm.

Pues en México lo principal de las festividades son las danzas. 

35:30

Las danzas cuando usted va a México la villita que es el santuario de la virgen de Guadalupe siempre va a encontrar afuera de la explanada muchos grupos de danzantes que vienen en peregrinación de diferentes estados grupos locales. La danza es algo importante en la religión y yo dije bueno aquí una festividades muy bonitas para la virgen 

36:00

pero hace falta ese toque, hace falta la danza, ¿no? Como arte, como expresión artística, como parte nuestra raíces, como parte de nuestra cultura, como parte de nuestra identidad. 

Mhm.

Hable con el sacerdote el que era un señor en ese tiempo, un señor Kerrigan y le planteé 

36:30

mi idea de tener un grupo de danza de jóvenes y de niños y hubo un grupo de jóvenes de padres mexicanos y también por ahí teníamos padres de Puerto Rico que se animaron mucho con el grupo. Y empezamos a ensayar empezamos, hacer ventas de comida afuera de la iglesia para poder tener recursos 

37:00

e ir comprando algunos de los vestuarios. Entonces es así como empieza el grupo de danza y en mayo del 2014 hubo una festividad muy bonita que organizó Proyecto Esperanza con otras organización y pues nos invitan a bailar y fue la primera vez que nosotros bailamos fuera de la iglesia y a partir de eso pues el grupo de danza pues 

37:30

se empieza a conocer y empiezo a tener más niños. Entonces este trabajo es voluntario yo soy guiando las clases y una de las mamas me ayuda y pues con la ayuda de todos los padres en general porque soy la única que da las clases y necesito a los padres pues para que me 

38:00

ayuden a ver a los niños porque los voy separando por grupos, es completamente gratuito, no hay un límite de edad. Tengo niños desde 4 años hasta 18 años en la actualidad tengo 34 niños en el grupo de danza, 20 mujeres y 14 hombres y creo que es un grupo en el que 

38:30

una de las misiones principales es preservar nuestras raíces, nuestras tradiciones, nuestra cultura, y el poder demostrar en estos tiempos tan difíciles de mucho racismo, que se han dicho muchas cosas sobre todo de los mexicanos, de los inmigrantes.

Mhm.

Entonces, yo le digo a los niños “Es muy importante que nosotros sepamos de dónde venimos, 

39:00

sepamos nuestras raíces, sepamos nuestra cultura, nosotros, es mentira todo eso que dicen aya afuera que somos asaltantes que somos secuestradores. Y la mejor manera que nosotros tenemos de demostrar lo que somos es aportando a este país.” Y nuestra cultura aporta. Aporta conocimiento nuestras tradiciones. 

Mhm.

39:30

Cada una de nuestras presentaciones los niños leen una descripción del baile de que estado es y cuales son las festividades más comunes en donde se hace este baile. Entonces poco a poco ellos también van aprendiendo sus raíces, su cultura y su tradiciones. También en el grupo hemos tenido varios talleres que yo los quiero involucrar no solo en la danza sino que 

40:00

en la cultura en las manualidades. Hemos tenido talleres de piñatas, piñatas hechas en, bueno que son muy tradicionales en México, hemos tenido talleres sobre pan tradicional mexicano. Mi papá es médico pero uno de sus hobbies es 

40:30

hacer pan, pan tradicional, y en una de sus visitas, pues, aprovechamos enseñándole a los niños. Entonces son talleres que van enriqueciendo la enseñanza de nuestro niños, ¿no? Y bueno primero empecé con pocos niños, principalmente con mis hijos, pues eran mis hijos, pero los papas fueron acercándose mas y mas y ahorita hay una 

41:00

lista de espera de aproximadamente 15 niños que no puedo aceptar desafortunadamente. Pero todo esto ha sido afectado con lo de la pandemia pues teníamos ya bastantes presentaciones en el calendario, ya. 

Mhm.

Pues, no hemos podido presentarnos. 

41:30

He grabado algunos de los ensayos y se los he mandado por WhatsApp para que ellos sigan ensayando en sus casas y ojalá que esto pronto acabe para poder juntar al grupo para los ensayos.

Y supongo que también añoran esa cercanía de estar todos reunidos. 

Sí tuvimos una reunión en Zoom y cada niño, “ya queremos regresar,  

42:00

y queremos que cuando regresemos hacer una fiesta y llevar tamales y llevar comida. 

Rosabel suena como que usted está bien involucrada en su comunidad y a hecho tantos esfuerzos por ayudar en donde pueda. ¿Con la situación que usted es la que está trabajando desde casa pero su esposo a veces tiene trabajo, a veces no, 

42:30

se han podido abastecer con los gastos mensuales durante esta pandemia? ¿O ha tenido que pedir prestado? ¿O ha podido ahorrar un poquito y ha estado usando eso? ¿Cómo han manejado la situación?

Pues, hemos estado un poco atrasados, como todas las familias, ¿verdad? Atrasados por ejemplo con los biles de luz, pero este, pues, estamos por ahí, 

43:00

siguiendo, siguiendo, siguiendo, con los niños, con nosotros mismos. Y pues mi esposo día a día buscando algo. Pues si, hemos sido afectados como todas la familias, la mayoría de familias verdad. 

Mhm.

Pero esperemos que 

43:30

pronto termine todo esto. 

Eso sí, ¿verdad? ¿Y usted o alguien que conozca que han enfermado de COVID?

Si, yo conozco a muchas familias en New Brunswick que se han enfermado. Nuestra comunidad fue muy golpeada desde finales de marzo por ahí de 27 a 28 fue lo más duro para 

44:00

las familias de New Brunswick, todo abril. Entonces, si puedo decir que los números han bajado por que estoy dentro del sistema, ¿verdad?

Claro.

Las pruebas de COVID y haciendo las llamadas a la comunidad para dar los resultados, para dar los seguimientos. Esto a través del condado, del departamento de salud del condado como voluntaria 

44:30

y he podido hablar con varias familias. Este, gracias a dios los números han bajado mucho. Pues, este virus todavía sigue ahí. 

¿Y han habido personas que le han pedido a usted directamente ayuda? ¿Cómo es que ha intentado aportar aparte de su trabajo ya en diferentes organizaciones y por medios voluntarios?

 Bueno muchas 

45:00

de las familias, de la comunidad, por ejemplo, de la iglesia a la que acudo, donde e trabajado, pues, saben que soy médico y siempre recibo llamadas preguntando alguna opinión. Entonces, recibo llamadas, por ejemplo, justo cuando estaba la pandemia de las más altas una familia me dice que 

45:30

los papás de la señora vinieron de México y la señora es hipertensa verdad y se sentía mal pero no tenía donde irse a tomar la presión. Entonces, la señora, la hija le decía, “mami, yo no la puedo llevar solo al hospital a que le tomen la presión como allá en México.” Y la señora, “es que me siento mal, me siento mal.” 

46:00

Entonces, me llamaron, me contactaron, que si por favor, podría tomarles la presión. Entonces, porque, pues, es una ayuda que siempre se les da a la comunidad, ¿verdad? 

Claro.
Entonces, la trajeron, yo recuerdo. Y yo le explique a la señora que yo me iba a poner un cubrebocas y guantes no porque no quisiera que ella 

46:30

me contagie de algo sino que yo no la quiero contagiar a ella de algo porque yo estoy activa en la comunidad, no he dejado de salir un solo día en toda la pandemia. He estado expuesta, pues, estoy en primera fila con lo de la pandemia. Y la señora me aceptó todo. Entonces tomé la presión y estaba alta y le di un consejo de modificar un poco la dieta. 

47:00

Mhm.

para que su presión bajara un poco y que tenía que tomar algún té para estar más tranquila y pudiera dormir pues la señora no estaba durmiendo y eso la estaba afectando su presión arterial. La trajeron al tercer día y ya iba un poco menos. Siguieron la dieta, siguieron las recomendaciones de tomar un té para que estuviera más tranquila, todo natural, 

47:30

una dieta más rica en vegetales, baja en sodio, que es lo que se recomienda para pacientes hipertensos, y a la semana la señora estaba mucho mejor, ¿no? Entonces, recuerdo que la señora me llama y me dice que necesitaba una receta y decidieron llevarla a un lugar, a una clínica donde la atienden y le dice, 

48:00

“o no, usted tiene síntomas de COVID. Le vamos hacer la prueba.” Y le hicieron la prueba y le dieron un medicamento que se usa para reflujo. 

Mhm.

Entonces, la señora se la tomó y empezó a vomitar y me hablan rápido, recuerdo, y me dicen, “uy esque..,” y le digo, “mira, no le vuelvan a dar la pastilla, vuelva a la clínica y explíquele que lo 

48:30

que usted necesita es el medicamento para la presión arterial porque usted sabe que la señora requiere la caja y que necesita ese medicamento.” Entonces, fue un malentendido porque en ese tiempo no estaban dejando pasar a familiares con los pacientes.

No tenía quien abogue por ella.

Y la paciente era, es una persona que viene de México de la tercera edad. 

49:00

Y bueno, tuvimos que tomar el caso y hablar por teléfono con la coordinadora y así le retiraron el medicamento que no tenía porqué tomarse y le dieron el medicamento que necesitaba. Y entonces, son cosas que son fáciles, que podemos ayudar a la comunidad, pero si no tenemos a alguien que nos oriente, no vamos a saber que hacer, ¿verdad? 

Claro.

49:30

Entonces, yo creo que aunque esa ayuda no es parte de mi trabajo, aunque esa ayuda, yo creo que es una ayuda muy importante y no me cuesta darla. Las personas saben que me pueden llamar a cualquier hora, cualquier día yo les voy a contestar porque es un compromiso. Es para lo que yo estudié. 

50:00

Yo hice un juramento al estudiar medicina y por eso estoy ahí, ¿no? Como me decían mis hijos ahora que estaba la pandemia y empecé a ir a la clínica COVID, yo tengo un protocolo pero muy específico para el regreso y para entrar a mi casa, ¿para que? Pues, para no infectar a mis hijos ni a mi esposo. Entonces sigo al pie de la letra 

50:30

ese protocolo y ellos lo saben. Entonces, aunque los números hayan bajado, mi protocolo no ha bajado, sigo igual. Entró por la puerta de atrás, ya tengo ahí otra ropa, me saco la ropa que tengo, con la que trabaje, inmediatamente la pongo a lavar y subo inmediatamente a bañarme a ponerme ropa limpia. Entonces, ya es cuando los niños 

51:00

ya pueden venir a abrazarme.  Pero son protocolos que tenemos que seguir, que cuestan trabajo, pero tenemos que seguir haciéndolos. No tenemos que bajar la guardia. 

Claro, y estas situaciones son muy comunes en nuestra comunidad especialmente indocumentada que no tienen representación apropiada y pasan por eso malos momentos, ¿no? Malentendidos médicos.

51:30

Si, así es. No por medio de mi trabajo, sino individualmente, algunas amigas y algunas personas de la comunidad me han llamado antes, desde antes, no solo en la pandemia, me dicen, “ es que voy a ir a la clínica pero es que luego no entiendo lo que me explica el doctor, aunque me lo dice en español, ¿no? ¿Puedes ir conmigo?” Si pues, hago mi tiempo, hago mi horario 

52:00

y he acompañado a varias personas, porque se que es muy difícil, ¿verdad? Hay niños y pues el diagnóstico se tiene que explicar de una manera entendible. Entonces, creo que el acompañar a las personas es muy bueno. He visto a muchos niños, “oye, lo puedes chequear, ¿tú qué crees que es?” Yo digo ok, 

52:30

chequeo al niño, yo recuerdo, “mira, tienes que llevártelo ahora mismo al hospital porque casi segura que es un apéndice.”

Mhm.

Igual ahora un poco antes que empezara la pandemia fue a mi esposo al que le tocó a fines de febrero. El chequearlo y decirle, “tenemos que irnos al hospital, yo estoy casi segura que es una apendicitis, pues, te tienen que operar.” 

Ya. 

53:00

Esa confidencialidad y ese conocimiento, ese acompañamiento a los pacientes, el decir, “ no pasa nada, un apéndice se opera, te recuperas y no hay problema, pero si tu no quieres ir al hospital esto se puede complicar y te puedes hasta morir.”

Claro.

Entonces, el explicar eso a nuestra comunidad que ha sido tan golpeada y tan marginada 

53:30

yo creo que puede hacer el cambio en que una persona vaya en el momento indicado a un hospital o vaya cuando ya las cosas están complicadas. 

Ya. ¿Usted ha pasado por alguna experiencia comparable a esta pandemia en términos sociales o en respecto al impacto comunitario alguna vez o?

Nunca. 

Primera vez.

Es la primera vez que he pasado, 

54:00

por ejemplo, cuando yo recibí el pueblo en donde hice mi servicio social había un brote, había un brote de fiebre typhoidea. Entonces, me tocó hacer trabajo comunitario como un cerco sanitario como todo lo que se hace de epidemiología cuando hay un brote, ¿verdad? Este, gracias a dios, el brote se pudo contener rápido, era una comunidad pequeña de 3,000 

54:30

habitantes aproximadamente. Pero, trabajamos y se pudo contener el brote. Pero bueno una pandemia, como nunca de verdad. 

Y lo que la pandemia nos ha demostrado especialmente, bueno varias dificultades, pero aparte de las dificultades físicas, es aspecto físico, también ese aspecto emocional, ¿no? Que ha sido bastante traumatizante 

55:00

para nuestra comunidad pero también para todos personalmente, cómo considera usted que ha logrado superar y soportar esta experiencia, ¿no?

Bueno, para mi no ha sido tan difícil esto, lo emocional, pues porque realmente no he pasado en casa más de 2 días. Mi trabajo voluntario 

55:30

me ha, he tenido que salir diario, diario. Todos los días estoy afuera. Entonces, creo que me hubiese afectado mucho emocionalmente si hubiese estado dentro de casa, no pudiendo ayudar a mi comunidad. Yo creo que eso hubiese sido algo muy desafortunado para mi, yo creo que ahí si me hubiera deprimido mucho, ¿no?

56:00

Claro.

Porque el saber que puedo ayudar a mi comunidad, que mi comunidad necesita, y el que me lo impiden, eso hubiese sido muy frustrante para mi. Entonces, si me siento privilegiado por poder estar activa, sigo siendo activa como le dije, ayer estuve en la clínica aquí en New Brunswick, de pruebas COVID, la semana que viene también estoy ahí.

56:30

Y contestando muchas preguntas de nuestra comunidad. A veces soy la única persona que habla español tomando las pruebas. Y llegan muchas personas de la comunidad, pues, con muchas preguntas. “Es que yo no sé si estoy enfermo o no, yo no sé si lo tuve o no, como es esta prueba, que me dice esta prueba.” Yo estuve en el hospital, 

57:00

he escuchado tantas historias, “yo estuve en el hospital 15 días y le doy gracias a dios que me está dando una segunda oportunidad.” Escuché a mujeres embarazadas que han tenido el virus. He hablado con mucha gente de la comunidad dentro de la clínica COVID, ¿no?

Mhm. 

Y el poder decir, “Todo está bien, usted va a mejorar, no se preocupe si le vuelve a salir positivo,” 

57:30

“no es que ya van 2 que salen positivos y yo no quiero infectar a mi familia.” El estar hablando con las personas también, ¿verdad? También me toca en el centro de llamadas dar seguimientos y dar los resultados. Y también no puedes dar un resultado, “ o es positivo o negativo” y colgar, ¿no? Siempre hay preguntas, siempre hay preguntas de las personas, 

58:00

de la comunidad. Y me siento afortunada de poder estar ayudando a estas personas, el poder escucharlas. Creo que el mejor pago que puedo tener como voluntaria es el escuchar a mi comunidad. 

Y también el tener esa preparación y el conocimiento y poder ofrecerlo como pueda con sus vecinos, ¿no?

58:30

Si, eso también agradezco mucho. La medicina para mi, mi carrera, los conocimientos. Si me volvieran a decir, “¿Oye y si volvieras a estudiar desde un principio que estudiarías?” Sin duda yo volviera a escoger medicina, porque es mi pasión. Y yo se los explicaba  a mi hijo y a mi esposo, yo les dije, 

59:00

“Miren voy a meter la aplicación del condado para ser como voluntaria.” Y mi hijo que tiene 12 años me decía, “¿Mami, y que tal si te contagias de COVID?” porque yo soy asmática, “¿Y que va a pasar?” y yo, “No va a pasar nada hijo, yo fui preparada, yo estudié la mayor parte de mi vida, más de 7 años 

59:30

para esto, para servir y yo tengo la preparación y sería injusto que por falta de personal otras personas que no están preparadas se contagien y lleguen a perder hasta la vida.” Entonces, yo tengo esa preparación y no la puedo esconder , yo tengo ese compromiso de salir y ayudar en esta pandemia. Y mi hija la más pequeña que no comprende tanto me dice 

1:00:00

cada noche que iba para la clínica COVID me decía, “¿Mañana vas al COVID?” “Si mija, mañana voy.” “Ok mami pero ponte 2 guantes para que ese COVID no te agarre.” “Si mi reina yo te prometo que me voy a poner 2 guantes.” Y igual mi hijo me dice, “Estás ahí cubrebocas donde tienes que estar porque tienes que ayudar a la comunidad.”

1:00:30

Entonces, tengo la comprensión de mi esposo y mi hijo tengo el apoyo de ellos porque saben que estoy haciendo algo por la comunidad. Y creo que no tienen miedo porque hay muchos niños que no han manejado bien esto, que les da miedo salir. Entonces, yo también he tenido videollamadas con los niños del grupo de danza y explicado todas las normas, 

1:01:00

que tienen que usar el cubrebocas de la manera correcta como usarla, que tienen que estar llevándose las manos. Todo lo que se ha dicho, verdad, para poder combatir el COVID. 

Mhm. 

Y ellos saben la mayoría de niños de danza, pues, saben que estoy ahí en la clínica COVID y 

también es una forma de entusiasmarlos, bueno para prepararlos primero, 

1:01:30

para que sigan las reglas de la sanidad y que eso no sea tan difícil para los padres. Porque a veces los niños no se quieren poner bien las máscaras. Entonces, esa es una manera para concientizar a los niños, y también para motivarlos a que sigan estudiando, ¿verdad? Porque ellos van creciendo y que tienen que estudiar porque muchos me preguntan, “¿y cómo te sientes dentro 

1:02:00

de ese traje?” Uy– les digo bueno, pues, siento mucho calor, pero tengo que usarlo porque es mi protección. Esto es una batalla con un enemigo invisible y yo tengo que protegerme y este tipo de protección personal es como mi espada, verdad, como mi escudo que tengo que protegerme. Pero me alegra el poder dar este ejemplo para los niños, 

1:02:30

porque quiero que ellos se motiven tanto en el arte, como también que ellos se motiven y sigan estudiando lleguen a high school y sigan motivados para seguir estudiando y preparándose. 

¿Rosabel, como es las cosas que usted valora o prioriza, como es que han cambiado después de esta experiencia, o han cambiado?

1:03:00

Yo creo que las valoriza con más firmeza. Osea, les doy valor con más firmeza porque para mi siempre ha sido el mayor valor de mi familia. Y ahora con toda esta pandemia yo recalco que sigue siendo

1:03:30

de los mayores valores, de los mayores valores el servir a la comunidad, que yo siempre lo he tenido y ahora lo recalco en esta pandemia, es uno de los mayores valores. Tenemos que enseñar a nuestros hijos a servir a la comunidad, a dar algo para atrás de lo que la comunidad, de  lo que este país nos ha dado. 

Mhm.

1:04:00

Sí podemos dar algo, tenemos que darlo detrás también. Entonces yo creo que los valores, la honestidad, la confidencialidad, claro, principalmente el amor por la familia, la empatía con las personas de nuestra misma, con todas las personas en general, 

1:04:30

pero también tenemos que ser empáticos con nuestra misma gente. Con las personas de la tercera edad, con los niños, tenemos que comprender, yo he visto por ejemplo en la comunidad personas que son de México, que son de muchas áreas que muchas veces no saben ni leer. 

Mhm.

 y tenemos que ser empáticos con las personas 

1:05:00

y más en estos tiempos difíciles. Yo creo que todos esos valores, como se llaman valores, no tienen precio. Y estos valores son los que tenemos que seguir cultivando como padres de familia, como maestros, como líderes de la comunidad. Si nosotros seguimos cultivando estos valores pues es más fácil poder pasar todas estas pruebas 

1:05:30

como la pandemia. Pero si nos volvemos apáticos a lo que nuestro vecino, nuestra familia, nuestra comunidad está pasando pues creo que es uno de los grandes errores que puede haber, la apatía con la otra persona. Entonces, tenemos que ser solidarios, más solidarios, aun en estos tiempos difíciles, es cuando tenemos que ser 

1:06:00

más unidos, tenemos que trabajar más por el que menos tiene. 

Mhm.

Y aunque no tengamos mucho pero de lo poco que tengamos si lo damos con amor, si lo damos con sinceridad, pues, va a tener frutos.

Rosabel, dos preguntitas más, primera, hay alguna cosa que no le he preguntado o que le  gustaría compartir hoy, en esta entrevista. 

Yo, creo que lo principal que me gustaría compartir 

1:06:30

es eso, ¿verdad? El trabajo por la comunidad, el que tenemos que estar unidos, el que si somos unidos, pues, las cosas salen mejor, la empatía con el otro, con el familiar, con el vecino, 

1:07:00

el ayudarnos, el nosotros mismo como hispanos, como latinos, como gente de la comunidad, el impulsarnos uno a otro, no somos competencia, no nos veamos como competencia, veámonos como hermanos para poder nosotros mismos impulsarnos, porque nosotros como hispanos, como latinos, como inmigrantes tenemos mucho que dar, 

1:07:30

tenemos mucho por dar., por contribuir a este país. No solo somos una mano de obra barata, nosotros tenemos capacidades, actitudes, y aptitudes muy valiosas que podemos poner en práctica para que nuestro grupo como latinos, como inmigrantes crezca 

1:08:00

y tenga las oportunidades que merecemos.

Y finalmente qué es lo que le da esperanza para el futuro. 

Creo que este es un país libre creo que este es un país que nos da la libertad de ser de buscar lo que nosotros queremos. 

1:08:30

Es un país de bienestar, y yo tengo mucha fe que las mayores autoridades, van a regresar a vernos como raza, como latinos, como hispanos, todo lo bueno que podemos aportar a este país.

Mhm.

Y eso se va a transformar en oportunidades, en puertas abiertas que necesitamos 

1:09:00

para salir adelante. Tengo mucha fe que esto pase, que nos regresen a ver, que no nos vean abajo como últimamente se nos ha visto con tantas cosas y comentarios malos, ¿no? Los hispanos y los latinos tenemos mucho que dar que no nos vean sólo,

1:09:30

como dije ahorita, como mano de obra barata, ¿no? Que nos vean todas las aptitudes que tenemos para que este país siga creciendo todo lo que aportamos. Pues yo tengo mucha fe de que esto llegue de que miles de personas puedan, millones de personas, podamos salir de las sombras y podamos tener una oportunidad para seguir haciendo lo que 

1:10:00

nosotros somos realmente, ¿no?

Y eso es verdad, es un mensaje muy importante que se debe enfatizar para todos en nuestra comunidad que tengan esa misma esperanza, ¿no? Rosabel, quiero primeramente agradecerla por tomar el tiempo y compartir su historia de aportar sus experiencias con nosotros y también quiero comentarle 

1:10:30

que de verdad usted es una mujer muy empoderada e inspiradora en todo lo que hace en su trabajo personal, vida personal, pero también con su comunidad inmediata no. Como hemos conversado anteriormente, si es que tiene alguna pregunta, siéntase cómoda de contactarme o de conectarse con la organización de coLAB. Muchas gracias, 

1:11:00

de verdad, muchas gracias por compartir esta conversación conmigo. 

Gracias a usted y a la oportunidad de todo el equipo, verdad, por escucharlo. 

Bueno, espero que tenga un muy buen día. 

Gracias igualmente, saludos.

1:11:30

Hasta luego, Rosabel.

Hasta luego, bye.