Andres Felipe Londoño

Andres Felipe Londoño is a young entrepreneur. He experienced a troubling upbringing of displacement, houselessness and uncertainty that led him to live a lonely life and slowly find himself through his mentors. Andres discusses the employers who guided him and provided life advice as they shared their projects with him. He speaks of his many projects, his successes and failures, of being in jail, reconnecting with his family, and his special connection with New Brunswick.

My home is Andres– that’s where I feel more, more than– it’s my home– since when I discovered who I am, and looking for who Andres is– and who– who I want to be I– that I feel at home in myself.
— Andres Felipe Londoño

ANNOTATIONS

Annotations coming soon.

TRANSCRIPT

Interview conducted by Carolina Moratti

New Brunswick, New Jersey

July 3, 2023

Translation by Elizabeth Torres

[00:00:00]

Hello, my name is Carolina Moratti.  Ah, I'm working on the project of collecting stories for theater, hope and coLAB arts. Today is July 3, 2023, it's 12:31 minutes past noon. We are in the penthouse of Premiere Residences at 7 Livingston Avenue, New Brunswick, New Jersey. And today I have Andres Felipe with me, who is a person who works in the New Brunswick community.  And I want him to tell me a little bit of his story, and we can talk about what it's like to live here in New Brunswick and the things he’s done in his life so far. Ah, I think Andres is one of the youngest people I'm interviewing. It is because of his energy and because of all that he is always doing here in this city that I am inviting him this afternoon to share with me and do this interview. So I want to welcome you Andres.

Thank you. Thank you.

Thank you very much for accepting, for telling us a little bit of your story, for sharing your time with me, and for giving me the opportunity to get to know you a little bit more.

Thanks to you. Thank you for the very kind invitation.

So we start with Andres, where does he where does Andres come from, originally?

From Colombia

At what age do you come from Colombia?

Well, the first time I came from Colombia when I was five years old, but I only stayed for about two months. I said, "No, no.” It was not a good situation at that time. So they sent me back to Colombia and I came back on 9/11.  Nine Eleven. I went back to the United States.

September?

September 11.

September 2011?

2001

Of– of– of– of– was the day of the twin towers.

Okay, yes.

 

[00:02:16]

So they pulled the plane out. And we had to get out of the plane because they wouldn't let– the– because of the towers.

Okay. And after that,  that day when you were arriving, the 9/11 happened.

Yes.

You were coming from Colombia.

Yes, I was.

When you were five years old, huh?

No, I was a little older. My first trip came from here, I was five years old, in 1998. Then I came up from Colombia, the United States, many times. When I came here, it was because my family passed away and I was the only boy in my family in 2004, they decided to leave me here in the United States and I decided to come back to the United States.

So, you made several trips

Uh huh.

And from there you end up staying coincidentally on the date. What happened on 9/11, which was September 11, 2001

Exactly. That was when I was supposed to come and live here, to stay in the United States.  But that happened and they sent me to Colombia. Okay. And I stayed with an uncle. and I didn't come back till years later. And okay, I don't know, uh, I'm not very close to my mom.

Okay

I didn’t grow up with her

Because she was already here

She was here already, yeah, she was an immigrant.

Was she in NJ?

Look, ironically, when my mother came to the US, she first arrived to New Brunswick.

Oh

And I never knew. I only found out like three months ago.

Wow.

Yes, she told me, “I know New Brunswick. I was there when I came, I– I was working in the hospital. I was–”

Wow.

[00:04:07]

So yeah

Are we speaking ‘80s? ‘90s?

The '90s, the '90s, yeah, I– then she moved to New York. She met my stepfather. My stepfather asked my sisters, who are three by blood and two from– from– from his– are those of one from– from– from– from him, and the other one from mom's marriage. Mia de so there are five sisters in total.

You’re the only male

I’m the only male.

The baby–

No, the anti-baby. The one that was supposed to be that baby, but it was born on one hand. It was a little girl. Her name is Valentina
Hmm, so,  so, you have 5 sisters,

Mm-hmm.

Which child are you? The oldest?

The second to last

The penultimate one, aha. I am the penultimate of the family

But you grew up alone, practically, because your mother was here, you went back and forth while they asked for the papers of all your siblings and you.

Unfortunately, my childhood was a little bit different from the childhood of many children, because not having my father, and also the region of Colombia where we were was very affected by the paramilitaries. Okay, it was my uncle, who already had six children.  He was the one who raised me on the farm with his children and with four other boys who were– he adopted them.

In other words, your uncle was a very good person.

Yes, yes, yes, yes, yes, yes, uncle king, I call him the king. Because– and Edilia– and Edilia, who is my aunt, I call her mom. She is like my mother and she also likes politics there in the village. And it always helps the community and most of my memory of Finland from the town where I grew up there in Colombia, although all the people don't believe me because I'm too Americanized– I'm too Americanized (laughs).

[00:06:28]

And then you come and go, come and go, and in the end you say that in 2004 you settle down. Yes, you had to 14, 15?

Something like that age. And unfortunately for me in that period, I don't know if it was trauma that I had as a child. Because of things that I saw in my youth.  And the– and the lifestyle that changed a lot from Colombia to New York, because I didn't come to New Brunswick, I came to NY? I went to New York, and I– I kind of suffered from a weird depression. I don't know if it was depression. It was– I was very quiet. I was very quiet and I lived with my mother. Then my mom moved out.  My stepfather bought me a condominium.  I lived with him for a year and a half in that condo. And then I left the house when I was 15 years old.

Alone?

I left. I left, I left. I never came back. Then, unfortunately, we had a fight, okay, me and my mother. And when my stepfather went on vacation and I said well, I'm going, and I left. I never came back and I've been living alone since I was 15 years old.

Since you were 15 years old. That's why you say you don't have a good relationship with your mom.

Well, my relationship with my mother, uh, there is no relationship with my mother that is not good. It's just that, believe me, with my aunt I used to say motherly love, I have it more. It is not with my mother, but with my aunt and my mother, too. I do not understand that comes five children and suddenly went through a lot. And the way she processes her feelings in a little bit different from how I process my feelings– but that’s what god wanted– so I got into a shelter through school

A shelter?

In a shelter, exactly. And that's for teens who are homeless, and there I applied for a long living program called Independence, which I'm very grateful to them and they gave me, uh, they put me in a building with other kids and there were fourteen of us total. And I had to be compliant and I had to follow the regiment, but it gave me the opportunity to go to school so I needed to get a part-time job.  So I was working part-time and going to school.  And after that, I got a job at night overnight and I worked from eleven o'clock at night to eight o'clock in the morning. I would go to school from eight-thirty to two in the afternoon.

 Wow.

So then, so I graduated from high school and never called your mom and tell her, hey–  I never wanted to.

So you didn't tell them that your mom was here.

I didn't want to know about, there's no– I didn't want to know that I knew that I had to set up not that I had everything. I– I thought that I was going to be fine

But you didn't tell the people at the shelter that your mom was in New York?

No, because otherwise they would have sent me. I never talked about it. I never talked about my family.  I just said that I was alone.  And then they would give me more help.

Ah wow

 [00:10:09]

Not anymore. So, what if the– what if the– what if the– what if the– what if the– what if the counselor of the school asked me about my family, and stuff like that. And I would tell them, “Her name is Victoria. And that’s all– I know.” I was the only baron in my family and a little bit different because I didn't identify much with my sisters anymore.

Because you didn't know them either.

Not a little bit. If I was melodramatic and I'm a little more practical, practical. That's right. So I am very practical. And if I graduated at 17, when I was doing a delivery for a pharmacy, I was already going to school, I was going to school, all responsible, eh? I met a man named John Lenchek. And he was– he gave me employment, he gave me a job, and I was his personal assistant from 17 to 25 years old.

Wow

And the thing of life. He was a teacher and Graphic designer in the 70's and 80's. He had an accident in ‘93 around the year I was born. So he became my mentor for all those years. And he taught me a lot– a lot– a lot about philosophy and politics and how American life– corporate America– he taught me a lot, obviously me being from the farm, I didn't have that kind of education and grace from him, eh? I have that education now

He lifted you up.

Yeah he helped me a lot.

So you're working with him.And what else happened after that?

 Uh?

You're still looking at the shelter?

[00:12:16]

Yeah, me in the shelter. I lived until I got an apartment. Okay, and that helped me get an apartment in high school year– in senior year of high school.  So I got my own apartment senior year of high school.

Wow.

I had two bedrooms

Oof.

And I threw all the parties. Graduation party. Prom party. I did all the parties. And yes, yes, I deserved the shelter. I lasted in the shelter for two and a half years.

Wow

It was, huh? Second– the second semester of sophomore year, all junior year, and my senior year I lived in Independence in Brooklyn on South 9th St., which unfortunately, every time I go by there, they tore down that building and made it luxury apartments. That already unfortunately, every time I go by there, they already tore that building down and made it luxury apartments which that's what I work in now, so but interesting, because the experience that I– that I and the person that I met in that shelter, some of us are great friends that I come and they see me, uh, a little strange, like, at my graduation. When everybody brings their family, and me at my graduation, I was alone, and that felt, that felt a little bit hard. I remember that one from everybody. Oh, they were bringing their family, they were taking pictures, but I was there for a– for a– for a– for my diploma. That's why I was there. I went, I went to dinner alone. I called a friend and we had dinner. And that was like the chef, but I was– we were grateful to the shelter. The shelter, that very program helped me a lot.

So you didn’t even call your mother to tell her you graduated?

Yes, I, well, I have always had contact with my little sister because she is the one I identify with the most, I sent her the invitations. The comment was that they went, but I didn't see it happen. Eh, I went and that's all. And now I have a good relationship with my mother. No, it's not that it's bad. And I learned to forgive her and to forgive myself, so when I continue with that grudge, you know, one has to work on those relationships, even if they are with family, with sister, with brother, whoever, I know I am res– responsible in that aspect. Ah, to put effort into relationships.

[00:14:59]

Mm, what– interesting then you start leaving the pharmacy job. Uh-huh. You start working with this gentleman, the mentor for eight years, eight years. Yes. And you already had your own apartment. You worked there. You were independent.

Interesting. Because you know, a lot of things happen. And I was living very fast in New York. You live very fast. And so what was happening is that I saw, I worked for– I– I worked with Uncle John's as an assistant, but it wasn't long hours.  And I had my night job as a supervisor at Whole Foods, cleaning, but I was the younger guy. Right. So a lot of people didn't know how to process that I was high school and I was their manager. So. That also helped me a lot with my character because a lot of people, my youngest, they didn't want to hear it. So that helped a lot.  So I worked being their prison in the cleaning company was very good because I already knew how to mess up floor and give wax. So that was valuable.  Oh, and that's, I worked that. Until I graduated– then I stayed working with Uncle John.  And Uncle John told me to move into his house.  And he lived in a penthouse in New York.

Oof.

He lived in a penthouse, the elevator went up the stairs like this, and it went out to the living room, and I lived there for eight years.

Eight more years, right?

 17 to 25, because it was very shortly after I stopped working that I moved out.

Ah, okay.

But I still had the apartment on the side, because I didn't have to pay much because it was a program that helped me. Right.  So I, so they– I lived for– for– for– for a year– and you saw, obviously, the lifestyle changed already. The experience is different. I say today, the shelter already lived house. I say

Really, yes.

Exactly, I couldn't complain. No?

I understand. And then you're working with Uncle John. Okay, you're working with him. Are you still keeping your other apartment? Mm-hm. Do you stop working on the Whole Foods?

Yes. I quit working at Whole Foods.  I became his personal assistant.  And obviously I like business, organically– from the few years that I lived with my stepfather. He was– and the salesperson.

[00:17:44]

And I always had a good relationship with my stepfather so he installed that spirit in– between an entrepreneur in me.  That's why I decided not to go to the– to the College.

Okay

I didn't decide not to go to college because I didn't want to, but I think that having the experiences that I had had at that age there. I felt very comfortable not going.  And the work field workforce

Ah, yes.

So I worked with Uncle John.  He helped me get a job when I was 18 at SoulCycle– at–

So what's that? What is SoulCycle?

SoulCycle, from– well, originally it was a community for women, eh? Who came to exercise.  And it became something very, very good, and it did very well and they expanded, so I, at that age, the company– I was only about three and four years old. I didn't have a lot of time. The company, um, so I was cleaned out of it part-time, but I started to grow with them, so at the same time the company was growing, I was growing, because they were giving me different titles.  And then it helped me to participate in very cool projects, like opening up if, uh, new studios that had to be done from the other– Then I became operations manager, from operations manager then I was area manager, but it was so fast that all this happened in a period of three years.

Wow.

And it was good there that I also realized that I was very good.  Ah, to command a room like my presence is felt in a room. Then there that I realized at an early age because I became very good friends with the master instructor of SoulCycle, Madelin Griffin, And then she also knew me personally and wanted to help me as uncle John. Mmhm. So.  It was an interesting relationship because it was you be me. I was like her son too.  And it was a company that was growing very, very fast and it was very popular in the whole country.

So they're they're bikes they're bikes, stands, even bikes, and the women go to train there?

No, not just women, it, ah,

But initially for women.

I guess that’s what they originally intended.

Okay.

[00:20:32]

So you are working part-time on both sides with Mrs. Griffin with SoulCycle with Uncle John

With Uncle John. Yes, ma'am.

Okay.

And after I was, I think I was 22, 23 years old.  I wanted to– I had, like, five or six years of not seeing my family much.  So I started to call my stepfather, to call one of my sisters to see how they were doing.  And I realized that I had– I wanted to make a business with my family.

So, a long time before that,  eh?

I contacted my Pa and we had a meeting with a guy. Anthony a– we opened a cab driver base. Okay from New York to– We opened a cab de–  A cab base.  Now my family never knew that I had that in me and they never knew. They never saw that part of me. How much I've grown the last six years. Mmhm. Six, five or seven crazy years, it was, and, ah– The class and the base was a total success because I recruited a lot of very, very, very good, uh, drivers– drivers. And I was going to the radio, I was talking to them in NY, I was already talking in New York to the drivers with the radio and it was bilingual. And after that, we opened a school, in 2015 we opened a school. After that we passed a law called Zone Zero. After that law, a new industry of teaching was opened, that law because it was mandatory that all drivers, so I did that project with a friend for a year.  Good money. Ah. And shortly after that, one of the teachers at the school.  He wrote to me and said he wanted to open a program with me.

What kind of school? Here you lost me a bit, eh?

A driving school.

Oh, okay, it's not a regular school. School for drivers, school for what?

Of regular driving, not for making cab drivers, it's for Taxi drivers.

Oh, okay commercials

In New York in order for you to be a cab driver, you have to have a

a license plate

 [00:23:21]

You have to have a– you have to have the TLC plate, you have to have the TLC license, you have to have defensive course, wheelchair course, pass the exams. So I was in charge of doing all that.

All the programming and all that so that people would come, pay you and get all those licenses and be able to drive.

That's right. Exactly. So I gave the exam. I was in charge of giving the exams.

And so you did and you learned all this just because– because– because you were given–

 I got the idea, I got the itch, I got the itch, I got the itch and I and–

You– you did it at a time before Uber.

Yeah. Because that’s when Uber was coming out, mm-hmm. So because Uber was coming out there was a lawsuit in New York. So obviously, the one who is alert and the one who is aware of everything that's going on sees the opportunity.  And I was already about 23, 24 years old that age and it was one of my favorite projects, because I helped a lot of Latinos, because a lot of Latinos didn't know that there was an industry going on. This quote “Uber” came, a new technology is changing everything. A lot of people.  I was a little bit lost. And I was the one that had the answers that I was looking for.  And I realized that not a lot of people didn't have this education and somehow I had it after I stopped doing the project, I left it to my sister, the Project, and– and a friend of mine, Anthony. I retired. The project because it was a little bit too much. I started to be very popular, so I didn't want all that attention because I was already very popular in SoulCycle, because I became an instructor too.

Oh, wow

And like, I don't know, like sometimes, even though things are going well, you go through things that, like, I don't understand what is happening already. And even though everything is going well in life, you still don't understand where you have to be, and I decided to leave the project for some reason. I mean, to leave the school project.  I don't think it was a smart decision, but that was the decision I chose at the time.  Months later I told you, as I was telling you– a friend of mine, Victor, who was a teacher at the school, told me André. But the only person who can, he wanted to set up or another school like that.  And actually what he ended up doing was setting up a dance studio and– we taught classes.  And then, uh, so that's how it was, he was still in New York.  That's right.

[00:26:03]

Did you meet people in SoulCycle with a lot of money?

I don't know a lot, a lot, a lot of money because that's not a. A normal academy.

It is, isn't it?

Yes. So, what happened also in that– after the– after I did the project in the South Bronx. I wanted to imitate something to the SoulCycle in the South Bronx. And I did it, but I realized that I didn't have the South Bronx, I didn't have the money, because then I wanted to. I wanted to leave the project there and I sold it to an.  I sold it to an Ecuadorian lady and to a Dominican girl until today. So far the studio and all the old lady and the girl from the community and the babies go to that place. And there they do their exercises.

You're always involved in fitness, community, people at a little bit higher level because you were living working in the penthouse– With a different kind of community, right? And from there you're going to talk like Dominicans and Latinos. Uh-huh. Where do you feel more comfortable?

That's where I'm realizing that I am me. I am that. The bridge. Okay. I am the bridge. That's where I'm comfortable. Conect– cone– cone– connect. Exactly. But that explains, like I am right now.

Of course. Because that's what you love to do. Communicate, connect, network with people.  Making connections is your thing, isn't it?  Okay, so you embark on a lot of business ventures. You embark on a lot of adventures because you're not afraid of adventuring yourself at all. You're always doing all that.  So, after you close the business in the South Bronx. You realize that the audience financially wasn't giving, but you're still not losing it because you're selling it. Mmhm. And so far it's still running, and you can see that, right? So, your ideas, most of them, and you told them what you have done. They've worked. Mmhm. And from there what happens?

I had an experience in 2016.  One day I had a very shocking one.  For me. I think this is what changed my character a lot, and I ended up in jail because of something that happened. A fight we had, no, eh? All charges were dropped.

Okay

And then, while I was inside, it wasn't for long.  I found out that Uncle John passed away.  So that hurt a lot.

And you didn’t get to say goodbye.

I can't say goodbye to that. It felt a little bit in my spirit. That came down hard.

How long were you in jail for?

Not long, a couple of months.

Okay, for hanging with the wrong people, you ended up in

No, this was an emotional argument, but I didn't do anything.  And they realized that the person who– who accused me was lying.

Okay

It was the person's own therapist who wrote me a testimonial.

Wow

And it helped me because I knew my SoulCycle connection, and in that moment had made the  connection, helped me get out of that mess. And when I came out. I went and the only person that I asked for help was one of my sisters who had three kids that looked just like me.

[00:29:52]

And I realized there that my family needed me for me. I think that was a very interesting period in my life because I never knew that the– my sister was a single girl with three children.  But all those years of adventure that I had had– I realized that I never anymore– there was no man in the family. My stepfather is obviously nice people, but he had no character. Mmhm that much that it was already raining already pa– That time I already had the ability to have that character so there that I realized that I wanted to work with kids, so I connected and talked to a friend of mine.  She was an influencer.  And she called the camp where she was going and they made me a camp counselor. I went through something though, and it was interesting.

Ah, because they dropped the charges, so you were clean

It was, it was fine, it was you had no criminal record. So I went and I was in the camp. They needed a– a soccer coach and I needed a basketball coach. And I always liked sports so I, well, I pick it up. I make something up. And I tell him, well, I went to Connecticut, to Connecticut, for that summer, whole summer I wanted. They made me live with them. It paid me like $200 a week, but I just wanted to get away from it all.  And to start as my new spirit, I went and I had a lot of fun with those little guys. I spent the time in my life and I liked it and I, but I also realized that the boys today are crazy.

Yeah

And that's when I know that I knew how to talk to the boys.  We made it all the way to the finals in soccer and basketball so that was pretty cool.

You mean take those kids to– to the championship?

To the championship.

[00:32:05]

We made it to the finals, so that was really cool until today. I have very good contact with the guys.  Mm. And I gave them advice.  Ah, about– about– life, too.  And I knew, I– I– I– I know– I knew how to get along with them. I knew how to relax, eh? Reco, as they say in Colombia, recochar, recochar, (to joke around) we knew how to recochar. Very well, obviously I was the counsel, so when I had the trust of the children, I was already one, I could make them be the thing and it was much easier.  Well, uh, after that, I came and started working. At WeWork an old manager of mine.

But you were still there when you came back from camp in Connecticut to New York again?

Uh-huh. I needed work. Okay. And ironically Hillary, who was a manager of mine, I say, “I'm working at WeWork now and I need people like you.” And then, ironically, I was already at Rockefeller, which was the biggest WeWork in the world.  And that was when WeWork that was out. Strong and big. And then I started at that coworking industry Spaces by pal of the year. So, and so– and so– and I learned a lot there because this business that I do now was born because I realized that I'm good at setting up commercial spaces, buildings, doing events, connecting people.  And it was Rockefeller. That was a cool environment too.

So how do you qualify?  What you do? You're an entrepreneur, you're an influencer, you're an influencer, you're a what do you how do you qualify to me. You tell me that you know how

I used to call myself a ghost instructor. Mmhm, that's the instructor that nobody knows, that's the instructor.

So ghost  instructor.

I don't know, I don't know. I don't know, I don't know. No, no, I'm not an influencer because I'm not on the– on the– on the internet.  And I'm not– I'm not a politician when I like politics too much and– but imagine my title now is, uh, I do business–

Okay, so you’re an entrepreneur

Entrepreneur

Eh? You go back to WeWork. You learn a lot in WeWork and then you go back to WeWork.

in WeWork because I WeWork. I took on a Brown enterprise account, which was the– one of the most important account of theirs, which was what they bought all the buildings. I met a friend of mine whose name is George. And George and I– we’re– he’s like a brother.

Wow.

He always said he was looking for a brother because he was a boy. Sol only had one sister and I always said I needed a brother because we didn't know each other. And he worked, I already knew him at Rockefeller.  And he said, oh, let me move to New York, because at the time he was living in New– in New Jersey.  So that tells us– we moved.  And so we started renting together. 

[00:35:41] 

But George was very successful.  Mmm. Very, very, very, very successful. Already I– I had achieved a level of success, but not to George's level, and George was a little bit younger than me. And he's a machine– This guy was a machine so– organically. I went back, I lived with him for two years.  I said, well, I have to get to that level too.

He inspired you, he inspired you.

Mmhm.

And that's good because normally, as a human, we don't let ourselves be inspired. It gives us, it bothers us that somebody else is better.

Exactly. And that was, that was the key that wasn't competing.  It was more creating, being creators of something that brings value to people. It's our purpose as our half was that we didn't– we lived to places and we lived to attract value.  To whomever or wherever. And so it was that our philosophy as friends was also, uh, we got into a program that was for men. And this program helped a lot because this program made me– (pause) finally my life could– Find out all those things that happened to me when I was young.

Oh, wow, how interesting.

So I had to go to a mountain and confess to myself and take rock and put it in the bag with every lie that I've done in my life and every thing so– that was a system of, like, you get who you were before your being. And I had to bury those rocks myself.  It was a very cool program because it changed me already after that. I wasn't afraid to talk about– whatever she was. A man already calls confident.  So– that was really cool too. It was called Warrior Program.

Was this your church?

A self development course. It was like, like, exactly, like, uh, like that, like a, um, a course that taught somebody, but it had its purpose and the results were incredible.

Wow

Because not many men know how to speak to themselves. They don't confess too much.  And the two of us were the youngest in the program.  So that– it was– few words.  It was also because I had a lot of things like I was already saying that were on my mind–

Helped you sort yourself out, focus on forgiving yourself, forgiving others and that you can be a better person for yourself.

Exactly.

And you finish the yes program. Warrior–

[00:38:47]

Yeah.

Then what happened?

Well, the pandemic.

The pandemic started. You were in New York, you were paying for half of an exact apartment. And you were in the, ah, in the, uh, in your peh in your personal struggle to overcome more limits and to be more successful.

Exactly. And the idea, we were– we moving to San Diego.

Okay?

And, but unfortunately George's grandmother died. Mm. And then he–  They're from Bound Brook.

Here, in New Jersey

From NJ

Oh, wow.

And he said, well, I'm going to stay. I need a little more time. I'm going to stay with my family. He left, so he went to– to Bound Brook because his grandmother died. It was killing her real bad. And I was with the apartment alone in New York. It was 3600 a rent. That wasn't cheap–

because it was a very cool apartment, and– but– and New York went out. New York wasn't the same anymore. Mmhm. So I said Georgi, “I'm going to visit you.” And Georgi told me, “oh, get on the train at Dover with the train to Dover.” And I jumped on Somerville. Well, thing of life. I got lost. I took the train to Trenton

Oh god

And no, I noticed you were gone.  I said jump in New Brunswick and I'll pick you up in about half an hour.  And so that's how I got to New Brunswick.  And I knew I wanted to do something with– something with– because– with a non-commercial building,

I mean, you got to New Brunswick and all at once you saw the buildings–

[00:40:30]

I, well, I didn't– I didn't– I didn't see the buildings at all. Yes.  I saw the empty land and I was very– I had already talked about a project with WeWork. When is this kind of residential business going to come? Okay, because I was already in the commercial business.

Mmhm

It was this luxury living lifestyle. And– the question always is when the investment is going to be made for residential?

Mmhm.

So I already had that wisdom to know that, so when it was raining in Brunswick, I did some research and it was like twenty minutes.  I walked around and I said, okay, so I saw him–  I saw him– I saw him something and George picked me up. I said, “oh, what do you call this?” No, like I told you, and only my mom had been coming here years ago and fully and just recently.

Wow.

 So it rained, it made sense.

There was a connection here.

There was a connection.

A reason why you ended up here, a reason why you got lost here

Exactly. So I'm still in Brunswick.  And I go to plaza square and offer them services. They looked at me like I was already crazy.

And what services did you offer?

Oh, I don't even know. I loved him. I don't know, what I wanted was to get involved. I told them so many things.  I said well, I'll clean you up. I do your landscaping, I do your cleaning. I pick you up, I pick up the garbage, whatever.  It didn't work out, but two days later, I saw in– in– in– the inde– that they had advertisements– for residential. So I said I know what they're looking for because they already gave the contract to somebody, so what I did was I looked for a friend who had it once.  And I said to him, hey, let's do a pool service.  And I'm– I'm going– I'm selling it.  And so,

But, had you moved here yet?

No, not yet.  I was still there.

[00:42:55]

I was still in NY, I arrived to New Brunswick

That was only twenty  minutes

Twenty minutes. I saw the vision.  I called a friend of mine who had an LLC. I told him [unclear]. These are the services you seem to want. They're going to need them.  And we're going to give a mhm so then I went to Plaza Square. So I said let me see, I get it from the– from what they're offering you. And I told them– I showed them a little bit of my portfolio, my resume.  And then I decided to give the service to me.  And there I spent a whole summer giving pool service.  At the plaza square. I already knew that I already got in– already. That was my– my way of getting into this industry.  Then I did a good job. And many people met me there in the pool because obviously the personality and also the way– it was also very interesting because COVID was there and many people were very interested. I, with all the philosophy that I knew you, I knew how to connect with people and to this day they are all friends.

Wow. So you created a community

In the pool. That's exactly what I did. That's exactly what I did.  While I was taking care of the pool, it was your regular levels of chlorine that you had your life guard– That– that the pomp was working, that the pilgrimage was working.

And that was already you made friends and connections.

Exactly. And that's when I said I liked New Brunswick.

Okay– And you're coming?

After that–

Because how did you pay for the apartment there and come here?

Savings

Okay

Because I have always been very good with my savings. Okay, that has always been able to give me a good lifestyle and also the projects that I do– It gives me a little bit of fruit. Oh, and then I said well, I'm going to sit down, I'm going to get more buildings.  And obviously I don't care what it is. I do it.  I met another partner and I told him I want to grow this area. Mmhm.  And obviously he didn't believe me either, but I tell him, well, you're not going to believe me. Well, let me prove it to you. And within a month I got two accounts.  And already I– those two accounts do was the premiere and it was Truman Square in were–

Oh, wow.

So I did Truman Square those were, I opened it. Both of their buildings.

And what do you provide when you say services?

[00:45:44] 

Service I mean, for this kind of industry, a building needs a lot of services.

So you’re in charge of everything

I could be in charge of everything

Concierge?

Concierge. Porter tech because I do– I do everything in another building. I do the shopping stuff. I just go and do the shopping.

Okay?

Ah. In another building, we just go and clean another building. We go and do concierge also in another building, since a lot of it was consulting. And when they don't do a good job anymore. People don't know anymore that you're the– you're the one the– who knows what he's doing. So after that, I put exclusivity in the contract, so now I go and look for the exclusivity of the contracts so that there are no other competitors. And it's not that I'm taking out the competitors, but I give that option to the residents so that I can be the exclusive person.

From the building. Mmm, so, I mean, you offer the whole package. You cover everything. Uh-huh.  And you assure them that, well, they're going to have a lot of benefits with you and you always continue with the competitive prices or you give your prices?

Well, another already depends on the contract, okay, one reaches its agreement with the buildings and organically to the his of all this that happened his vain that I give him most of the work.  Hey, you helped me a lot, like sending a lot of good people and knowing what I know at the beginning, I know that not many people. No, not even my employees understand me sometimes, but I– I give results. I always talk about results. Result of result. Many people talk about problems. I talk about results. Then there is the philosophy that I bring forth.

So, with your vision you were able to build a business with partners, not obviously, but already, I mean, when did you move here?

That?  Well, after that first summer, which was from July 3 to September 7, because Labor Day closes the pools. I moved to Piscataway, to the house that George bought a house in Piscataway and–

George is clever, huh?

George? He is a tough guy, he has more than 100 houses that are already in his name and he is two years younger than me. Now he lives in the South of France, so he lives a cool life. Ah, and I don't say admiration to ah. And I was living there but I was very lonely. And I said no, I'd better go to New Brunswick and get all those buildings there.

[00:48:50]

I already had that vision. That's when I moved here to New Brunswick and it was the first day– I started here at the premier and after a couple of months, I got the view.  Then I moved to Providence.  Then came the Quincy, plaza square already– we were already partners for a long time. So I did restoration. In that same period I also did what I didn't do in the building over there.  Oh, and then the services too. You can add more service to the building.  So mhm. Not only a service that I had to offer–

And you were telling me that you have a lot of Hispanic employees already because being bilingual, it has also given you a lot of access to all sides as you say you are the bridge.

Exactly

What is your where do you see Andres five years from now?

Well, interesting, because my vision is, I will take this business to Florida. Okay, that's my, that's, my vision.

But you're still going to keep it in New Brunswick?

That's right. Yeah, is that one like I gave you, there was a connection with my ma that Jenny understood because my mom, like I told you, she said hey, I came to New Brunswick. Obviously in New Brunswick, uh, it's given me the opportunity to me to do this project. A reality like New Brunswick is growing to itself. I'm growing. I– I look at it that way. As long as New Brunswick keeps growing, I'm going to be growing. So my responsibility is to keep growing and bring value to the city. I also want to do a fitness project like I did in the South Bronx and bring it to me in Brunswick. Wow, because I have all the wisdom, I know how to do it.

The knowledge

The knowledge, yeah, I know how to do it. And I've already been in a couple of conversations with a couple of investors.

Okay, so would you also say that your key is is to know how to work with partners.

And with investors. Exactly. That's something that not many Latinos know how to do, not many Latinos know how to do. If you say something like that, it's another language, it's another, it's another world. And what I say, no, lose the fear.  The reality is like that and what I see is that many live in fear and never let their personality and their character take purpose.

And that's what happens. A lot of people say you are very bold and so on, but it's the only way, isn't it?

And that's the only way I am and that's the way that has helped me. So

Wow, I find your story amazing.  So now, well, you were always a partner, you have your company with your partners right. Uh-huh. And are you always going to keep doing it that way or do you want to open up on your own as well.

Well interesting because, um–

 [00:52:13]

So far James, who is my partner, has treated me very well so I want him to have his fruit because–

You have given him a lot of work.

He– yeah, a lot of work. I've gotten a lot of accounts, like a lot of accounts. That's right. And I know how to do it. I can do it alone, but I don't want to do it alone. I have also understood that it is not necessary to do everything alone.

And gratitude is a very important thing.

That's right. And then, where is the gratitude, I can't say, oh, I'm going to take everything and do it alone just because I can do it. And where is that gratitude going to be? I think that I– that lesson I learned with Uncle John.

Yeah

And that's why I process that thought. So, and I am very grateful and I don't– we go now to another building.  And the owners want to know no and all that.  And he was an older person and they're all older, but I'm the youngest. So why not continue in that in that same way? If he's getting me things in life, little by little, and I'm getting him all at the same time?

Of course. The thing about being faithful to the people who have been with you from the beginning.

That's right. And you have to be faithful to them. And so people will be faithful to you.  I see that, you know, one of the things about the community is that we have that– that– that– that– that tendency too that we want a lot of things at the same time and it doesn't work that way all the little by little. And eventually this is the best way for me to continue giving opportunities.  Because if I separate myself, I am also going to separate my whole community.

Sure, we have talked about your vision of your life, of your companies, of your growth.  But I see you as a very independent person and you are always willing to help. Or you always have the answer on the tip of your tongue for everything even when we make jokes between you and me. Because if we've known each other for a long time, I consider you my friend. Ah, but I have to ask if you in the future, based on what has happened to you from your childhood and the way you have grown up, if you at some point in the future very much out of business. Do you see yourself as a family man, do you see yourself as a man with a family, with with children, with a wife. And that–

Sure, why not –

Have you dreamt it or have you not had time to think of it?

No? Of course not. I think about it all the time. Yes. I told you that when I realized that my nephew needed me already. And then that, that inspired me to go to the camp already and there. I realized, I know how to talk to kids.  And then that later on. I obviously– Dating because I've seen a lot of women–

[00:55:25]

Huh? Not that I'm a womanizer, but working in SoulCycle mhm.  Ah that's a community of women are all models. They're pretty this and that or me, for any man it says, oh, all a dream. For me, be careful what you dream about because they give it to you. Mhm. And so, for me it's more important for me to find someone to talk to than someone who is compatible for me rather than contrary, someone, because at the end of the day no more say, if you're going to have a child with someone, that this person, he's going to help you and that boy already so I process him, obviously being a family person too, even though I've been through things I– I think that is a very big problem in the United States that does not appreciate the family.

Mhm.

And that little by little they are, they are destroying what is the structure of the family. It does not exist.

Exactly. There are different types of families now, which is okay, but for me it's also very important to try to preserve that type of family. No?

Exactly, because there's a purpose for the mom and there's a purpose for the dad.

And you would like that in the future.

The dad's purpose? Yes, mom's purpose, no. Dad's purpose is to find mom and mom is to find dad. Simple.

Okay, well, awesome. I love your story. So you're going to open up business in Miami and all that in Florida, but you consider coming here to Brunswick– You found your home?

There's one here. I see it as a base. Okay a whole home base. For me, too, is that I've done a lot of projects in New York.

Already, so New York is a lot of love

To New York, too. Yeah, then I'm also disappointed right now about what's happening to the city.  Ah, but at the same time, I see you that the future of many bright right now is panicky. But in–  It's that well, they're going to see opportunities back there. It's a base as well. This is a base. My home is Andres– that's where I feel more, more than– it's my home– already when I discovered who I am, and looking for who Andres is– and who– who I want to be– that I feel at home in myself.  And New Brunswick, it's beautiful, beautiful, and a base for me to have created opportunities like in New York, like what the city of whatever is going to be.  And that's how I see it. And so I try to see it –

Clearly. I really love that, I thank you for telling me your story, for giving me your time that you have shared with me. This is a little bit of what Andres is, and a little bit of what we have done in the time I have known you. I have seen you grow. I have seen you move forward, I have seen you do things. I've seen you move all the time. I love how you organize, what I love the most is that even in the building as well, I've seen that you've built a community that sometimes more groups come out. It's okay to go to lunch and dinner and things like that. You make it so that people can maintain those connections.  And I love it and I really love that.  I'm really inspired by you and I look forward to celebrating with you in a few years more of your successes. Thank you and may you keep moving forward, keep going forward and I really appreciate it. And so, well, this is July 3, 2023 Monday at the first residence building at 7 Livingston Avenue and it's 1:30 in the afternoon.

Thank you very much.

Thank you mijita, well well well well well!

[00:59:37]

SPANISH TRANSCRIPT

Interview conducted by Carolina Moratti

New Brunswick, New Jersey

July 3, 2023

Transcription by Elizabeth Torres

[00:00:00]

  Hola, mi nombre es Carolina Moratti.  Ah, estoy trabajando en el proyecto de recolección de historias para teatro esperanza y colab arts.  El día de hoy es 3 de julio del 2023, son las 12 y 31 minutos del mediodía… Estamos en el penthouse de premier residences en 7 Livingston Avenue, New Brunswick, New Jersey.

Y el día de hoy  tengo  a Andrés Felipe conmigo, que es una persona que  trabaja en la comunidad de New Brunswick.  Y quiero que me cuente un poquito de su historia y podamos conversar sobre qué se siente vivir aquí en new Brunswick y las cosas que he hecho en su vida hasta el día de hoy. Ah, yo creo que Andrés es una de las personas más jóvenes a las que le estoy haciendo la entrevista.

Es por su energía y por todo lo que él siempre está haciendo aquí en esta ciudad que lo estoy invitando esta tarde a compartir conmigo y hacer esta entrevista. Así que te quiero dar la bienvenida Andrés.

Gracias. Gracias.

Muchísimas gracias por aceptar. Contarnos un poquito de tu historia, por compartir tu tiempo conmigo y por darme la oportunidad de conocerte un poquito más.

Gracias a ti. Gracias a ti por la invitación muy amable.

Entonces comenzamos por Andrés de dónde él, de donde viene Andrés, originalmente?

 de Colombia

a que edad vienes de Colombia,  eh?

Bueno, primera vez que yo vine de Colombia a los cinco años…  y pero apenas me quedé como dos meses…  yo dije.  No, no, no fue un  una buena situación en ese tiempo.

so me mandaron pa atrás,  para Colombia  y vine el 9-11.  Nine Eleven. Yo regresé para estados unidos.

Septiembre?

 Septiembre 11

septiembre 2011?

2001

…del  …del …el … de …era el día de las torres gemelas.

Okey, sí.

[00:02:16]

Entonces retiraron el avión. Y tuvimos que salirnos del avión porque no dejaban… lo… por lo de las torres. Okey. Y después de eso,

so ese día que tú estabas llegando, pasó lo del nine eleven.

Sí.

Venías de Colombia.

Si.

… a los cinco años,  eh?

No, yo estaba un poquito más viejo. Mi primera vague venía desde aquí, era los cinco años, el 98. Entonces yo vine pa arriba de Colombia, estados unidos, pa, muchas veces. Ya cuando me vine fue porque ya pas …falleció mi mi familia  y halló ser el único varón de mi familia ya 2004,  decidieron dejarme aquí en estados unidos y

o sea, hicistes múltiplos viajes.

Ajá.

Y de ahí terminas quedándote coincidentemente en la fecha. Qué pasó el nueve 11, que fue septiembre 11 del 2001

Exacto. Eso era cuando yo estaba su puesto venir a vivir aquí, quedar en estados unidos.  Pero pasó eso y  me mandaron pa trapa Colombia. Okey. Y me quedé con un tío y me y no vine patrata años después.

Y ok, no sé,  eh, no soy muy cercano a mi mamá.

Okey

porque no me crié con ella.

No te criaste con ella porque ella estaba aquí.

Ella ya estaba aquí. Si ella una emigrante.

Ella estaba aquí ya  en new jersey?

Mira, irónicamente, mi mamá cuando llegó a estados unidos, llegó a New Brunswick.

Oh

y yo nunca lo sabía.

Yo solamente me enteré hacer como dos o tres meses atrás.

Wow.

Si ella me dijo yo conozco New Brunswick. Yo ahí cuando yo llegué, yo… yo trabajaba yo en el hospital. Yo…

wow.

[00:04:07]

Entonces sí…

estamos hablando los 80s? 90s?

los 90, los 90, sí,  yo entonces ella se mudó a nueva York. Conoció a mi padrastro. Mi padrastro pidió a mis hermanas  que son  tres de sangre y dos… de.. de él…  son los de una de, de, de él, y la otra de del matrimonio de la mamá.

Mía de so son cinco hermanas en total.

Tú eres el único varón.

Yo soy el único varón, el bebé, no, el anti-bebé.

El que era supuestamente era ese bebé, pero nació en una mano. Era una chiquita. Se llama Valentina
hmmm… so,  so, tienes cinco hermanas.

Mm-hmm.

Tú eres el qué hijo eres tú?  Sí. El mayor?

El penúltimo

el penúltimo ajá. Yo soy el penúltimo de la familia

pero te criaste solo, prácticamente porque tu mamá estaba acá, ibas y venías  mientras les pedían los papeles a todos tus hermanos y a ti.

Desafortunadamente, mi niñez  pase fue un poco muy diferente a la  la niñez de muchos niños porque al no tener mi papá y también la región de Colombia donde estábamos, era muy afectada por los paramilitares. Okey, so el tío mío, que ya tenía seis hijos.  Él me fue el que me crió en la finca…  con con sus hijos y con otros cuatro muchachos que eran, eran que el adoptó  so.

O sea, el tío tuyo era una persona muy buena.

Sí, sí, sí, sí, sí,  tío rey, yo le llama el rey. Porque  y Edilia, y Edilia que es mi tía, yo le llamo mamá.  Ella es como mi madre  y ella le gusta mucho la política también allá en el pueblo. Y siempre ayuda la comunidad  y la mayoría de mi memoria de Finlandia del pueblo donde yo me crié allá en Colombia, aunque toda la gente no me cree porque ya yo estoy muy americanized… I’m too Americanized (laughs).

[00:06:28]

Y entonces  vienes y vas, vienes y vas, y al final ya dices que en el 2004  te estableces. Sí,  tenías que 14, 15?

algo así de esa edad. Y desafortunadamente  yo en ese periodo,  no sé si era trauma que yo tenía de niño. Por cosas que yo vi en mi juventud.  Y la y  el estilo de vida que cambió mucho de Colombia, a Nueva York porque yo no vine a New Brunswick, vine a NY…

Yo fui a nueva York… y yo, yo como que sufría de una depresión rara. No sé si era depresión. Era, era muy callado. Yo era muy callado  y  bueno conviví con mi mamá. Mi mamá después se mudó.  Lo mud… El padrastro me compró un condominio.  Yo conviví con el un año y medio en ese condominio. Y después yo me fui  de la casa a los 15 años.

Solo?

Me fui para ajá. Me fui, yo me fui. Nunca regresé. Entonces, desafortunadamente, tuvimos una pelea, okey, yo y mi madre. Y cuando mi padrastro se fue de vacaciones y yo le dije bueno, yo me voy  y me fui. Nunca regresé  y he estado viviendo solo desde. 15 años

desde los 15 años. Por eso dices que no tienes una buena relación con tu mamá.

Bueno, de que las relaciones con mi madre, eh, no hay que no hay que no sea buena. Es que algo de créame con mi tía yo decía amor de madre, lo tengo más. Es no con mi madre, con mi tía  y mi madre también. Yo no entiendo que viene cinco hijos y de pronto pasó por mucho. Y la forma que ella procesa sus sentimientos en un poco más diferente de como yo proceso.

Mi sentimiento,  pero así lo quería Dios  y yo me metí en un shelter  de la escuela

en un refugio

 en un refugio exacto. La escuela para yo poder graduarme me mandó para un refugio, un un un crisis en new Brunswick en new… New York  que en la 41. Y eso para para teens que son homeless  y ahí…  Apliqué para un programa de long living program que se llama Independence, en que soy muy agradecido a ellos y ellos me dieron, eh, me pusieron a vivir en en un edificio con otros muchachos que éramos 14 en total.

Y  hay que yo tenía que estar compliant yo tenía que  seguir al regma  pero me daba la oportunidad de seguir una escuela so  y necesitaba conseguir un part-time.  So yo trabajaba part time  e iba a la escuela.  Y después de eso, me consiguió un trabajo en la noche  de overnight y yo trabajaba de las  11 de la noche a ocho de la mañana.

Iba a la escuela de las ocho y media a las dos de la tarde.

 Guau.

Entonces, así que yo me gradué de la high school

y nunca llamaron a tu mamá y decirle, oye…

 yo nunca quería.

So tú no les dijiste a ellos que tu mamá estaba aquí.

Yo no quería saber de,  no hay que yo no quería saber que yo sabía que yo había a configurar no que yo tenía todo.

Yo, yo creía que yo iba a estar bien

pero no les dijiste a la gente del shelter que tu mamá estaba en nueva York?

No porque sino que hubieran mandado. Yo nunca la comentaba. Yo nunca comentaba mi familia.  Yo lo que decía que estaba solo.  Y entonces así me daban más ayuda.

Ah  wow

[00:10:09]

 so ya no. Entonces, y y si la.. lala …la consolada de la la la …counselor  de la escuela pi… tú sabes  decir me preguntaba por mi familia y cosas así.

Y yo le decía vitoria. Y  eso todo  también yo se… era el único barón de mi familia y un poco más diferente porque ya  no identificaba mucho con mis hermanas.

Porque no las conocías tampoco.

No un poco. Si era me melodramáticas y yo soy un poco más práctico, práctico. Exacto. So yo soy muy practical.  Y  pero si me gradué a los 17,  cuando yo estaba haciendo un delivery  para que estaba trabajando una farmacia ya yo estaba yendo en la escuela todo juicioso,  eh?

Conocí un señor que se llama John Lenchek.  Y él fue,  me dio un empla empleado, el me dio empleo y yo fui su personal assistant  por de los 17 a los 25 años.

Wow

y cosa de la vida. Él le daba un profesor y un Graphic designers en los de 70 y 80.  Tuvo un accidente en 93 por el año que yo nací. Entonces él se hizo mi mentor por todo esos años.

Y me enseñó mucho, mucho, mucho a mí de  de filosofía  y  de política y de  de como la vida Americana…  corporate America… me enseñó mucho,  obviamente yo siendo de la finca,  no tenía esa clase de  educación y gracia de él, eh? Tengo esa educación ahora

te le te elevó.

Yeah me le me me ayudó mucho.

Entonces estás trabajando con con él.

Y qué más pasó después de eso?

 Eh?

Todavía sigues viendo  en el shelter?

[00:12:16]

Sí, a mí en el shelter. Yo viví hasta que me conseguí un apartamento. Okey, y que me ayudaron a conseguir un apartamento  en high school year en el último año de high school.  So yo tuve mi propio apartamento en el último año de high school.

Wow.

Yo tenía dos bedrooms

Ooof

 y hice todos los party. Graduation party party. Hice todo lo party. Y  sí, sí, yo mere el shelter. Yo duré en el shelter dos año y medio.

Wow

que era, eh? Segundo, el segundo semestre de sophomore year todo junior year y mi senior year  el yo viví en en Independence en Brooklyn en South 9th st.

Que ya desafortunadamente, cada vez que yo paso por allá, ya tumbaron ese edificio y lo hicieron Luxury apartments  que eso es lo que trabajo ahora,  so pero interesante, porque  la la experiencia que yo que yo y la persona que yo conocí en ese shelter, algunos somos grandes amigos que yo viene y me ven,  eh, un poco extraño como en mi graduación.

Cuando todo el mundo trae su familia  y yo en mi graduación estaba solo,  y eso se sintió, se sintió un poco duro. Yo me recuerdo de esa de todo mundo. Oh, traía su familia, se tomaban fotos,  pero yo estaba ahí por un… por por por… mi diploma. Ya eso lo porque yo estaba eso. Yo fui, me me fui a cenar solo. Llamé un amigo  y cenamos.

Y ya eso fue como el chef, pero estaba, estabamos agradecidos al shelter. El shelter, ese programa muy vacano me ayudó mucho.

O sea que no le llamas a tu mamá para decirle que te ibas a graduar.

Sí, yo, bueno, yo le yo le yo siempre ha tenido contacto con mi hermana pequeña porque es con la que más me identifico, yo le mandé las invitaciones.

Comentario fue que ellos fueron, pero yo no vi  so eso pasa. Eh, yo fue y ya eso es todo. Y yo ahora tengo una relación buena con mi madre. No, no es que es mala. Y que yo la aprendí a per a perdonarla y  a perdonarme a mí mismo so cuando seguir con ese rencor,  tu sabes, uno tiene que trabajar en esas relaciones, aunque sean con familia, con hermana, con hermano, quien sea,  yo sé que yo soy res… responsable en ese aspecto.

Ah, ponerle esfuerzo a relaciones.

[00:14:59]

Mm, qué…interesante a entonces ahí ya  empiezas a dejas el trabajo de la farmacia. Ajá. Comienza a trabajar con este señor, el mentor por ocho años, ocho años. Sí.  Y ya tenías tu propio apartamento. Trabajabas ahí. Estabas independiente.

Interesante. Porque tú sabes, mucha cosa pasan.

Y yo estaba viviendo muy rápido  en Nueva York Tu vive muy rápido.

Y entonces lo que pasaba es que yo vi, yo trabajaba por yo, trabajé con Uncle John como asistente,  pero no era muchas horas.  Y  tenía mi trabajo de la noche como supervisor de Whole Foods, de limpieza, pero yo era el muchacho más joven. Claro. Entonces  mucha gente no sabía cómo procesar eso que yo estaba la high school y yo era el manager de ellos.

So. Eso también me ayudó mucho con mi carácter porque mucha gente,  mi joven, no lo querían escuchar. Entonces eso ayudó mucho.  So yo trabajé la  ser su prisión en la compañía de limpieza era muy bueno porque ya sabía estropear piso y dar wax. So eso era valioso.  Ah,  y es, trabajé eso. Hasta que me gradué… después… Me quedé trabajando con Uncle John.  Y Uncle John me dijo que me mudara a su casa.  Y él vivía en un penthouse en Nueva York.

Oooof

 El vivía un penthouse, el elevador subía pa la escala así, y salía a la sala  y yo vivía ahí por ocho años…

ocho años más, no?

 17 a 25,  ya porque fue muy poquito después de que yo paré de trabajar eso que mecado que yo me mudé.

Ah, okey.

Pero yo todavía tenía el apartamento al lado porque no tenía que pagar mucho  porque era un programa que me ayudaba. Claro.  Entonces yo, así que ellos viví por por por año  y vio, obviamente, el estilo de vida cambió  ya. La experiencia son diferentes. Yo hoy digo, el shelter ya vivieron house. Yo digo

wa  de verdad que sí.

Exact  no me podía ataque. No?

Entiendo. Y entonces estás trabajando  con Uncle John.

Okey,  estás trabajando con él. Estás todavía manteniendo tu otro apartamento? Mm-hmm. De deja de trabajar en el hot foods.

Sí. Yo dejé de trabajar en Whole Foods.  Me hice asistente personal de él.  Y obviamente me gustan los negocios, orgánicamente… cuando a los poco años que conviví con mi padrastro…

El era…  y el  salesperson.

[00:17:44]

… Y siempre tuve una buena relación con mi padrastro so…  él instaló ese espíritu… en entre en entrepreneur en mi.  Por eso decidí no ir a la… a la College.

Okay

No decidí no ir a la universidad porque yo  no hay que no quería, pero  yo creo que al tener las experiencias que yo había tenido esa edad allá.

Como que yo me sentía muy cómodo no ir.  Y al work field workforce

ah,  sí.

So trabajé, con Uncle John.  Él me ayudó a conseguir un trabajo a los 18 en Soul Cycle… en …

so qué cosa? Qué cosa es Soul Cycle?

Soul Cycle, de… bueno, originalmente era una era una comunidad para mujeres  eh?... Que venían a hacer ejercicios.  Y se hizo algo mucho, muy bien, y le fue muy bien y expandieron so yo a esa edad, la compañia… Apenas tenía como tres y cuatro años. No tenía mucho tiempo. La compañía  ahm… so yo era limpiado de ello part-time  pero empecé a crecer con ellos so  al mismo tiempo que la compañía crecía, yo estaba creciendo porque me daban diferentes títulos.  Y entonces me ayudó a participar en proyectos  muy chulos, como abriendo eif, eh, estudios nuevos que se tenía que hacer de lo otro…. Después yo me hice operations managers de Operation managers me dice area managers,  pero fue tan rápido que todo esto sucedió en un periodo tres años.

Guau.

Y  era buen ahí que yo me di cuenta también que yo era muy bueno.  Ah,  comandar una habitación  como que mi presencia se hace sentir  en una habitación.

Entonces ahí que yo me di cuenta de una edad temprana  porque me hice muy bueno, amigo de la master instructor de  Soul Cycle, Madelin Griffin,  Y  entonces ella también me conoció personalmente y me quería ayudar como uncle John. Mm-hmm. So.  Era una relación interesante porque era tú sea yo. Era como su hijo también.  Y era una compañía que estaba creciendo mucho, muy rápido y era muy popular en un país entero.

So  son, son bicicletas, paradas, bicicletas pares, y las mujeres van a entrenar ahí.

No, no solo mujeres, una  una como de…

pero inicialmente era para mujeres.

Yo creo que eso era el lo que yo querían hacer.

Okey.

[00:20:32]

entonces te estás trabajando part-time en los dos lados con la señora Griffin con soul cycle con  con uncle John

con acle John. Sí, señora.

Okey.

Y después de yo estaba, yo creo que tenía 22, veintitrés años.  Ya yo quería, ya yo tenía, como ya eran cinco o seis años de no ver mi familia mucho.  Entonces yo empecé a ya llamar a mi padrastro a llamar a una de mi hermana de cómo estaban.  Y me di cuenta que yo tenía… yo que yo quería hacer un negocio  con mi familia.

Entonces,  mucho poco antes de eso,

eh?

Yo  contacté a mi pa  y  tuvimos una reunión con un muchacho. Anthony a… abrimos una base de taxistas. Okey de Nueva York a... Abrimos una taxi de.  Una base taxistas.  Ahora mi familia nunca sabía que yo tenía eso dentro de mí y  nunca se sabía. Nunca vieron esa parte de mí.

Cuánto yo he crecido los últimos seis años. Mm-hmm. Seis, cinco o siete años loco fue y ah.  La clase y la base fue un un  soto success porque yo recruté muchos  muy, muy, muy buen, eh, drivers conductores. Y yo iba pa, la radio, yo le hablaba en NY … Ya le hablaba en nueva York a los conductores con la radio  y ello era bilingüe.

Y después de eso, abrimos una escuela, en el 2015 abrimos una escuela. Después que di placio pasó una  una  una ley que se llama zone zero. Después de esa ley, se abrió un una industria nueva de enseñar, esa ley porque era mandatory que todos los conductores  so yo hice ese proyecto con un amigo por un año.  Buen dinero.

Ah. Y  poco antes después de eso, uno de los maestros de la escuela.  Me escribió a mí y dijo que quería abrir  un programa conmigo.

Qué tipo de escuela ahí me perdí un poco, eh?

Una escuela para conductores.

Oh, okey de no es una escuela regular. Escuela para conductores escuela de que?

de manejo normal no para hacer taxistas es para Taxistas.

Oh, okey comerciales

en nueva York para tu poder ser taxista, tienes que tener 
la placa

[00:23:21]

tiene que tener la placa de TLC, tiene que tener la licencia de TLC, tiene que tener defensive course, wheelchair course… pasar los examenes…  Entonces yo fui el encargado de hacer todo eso

de toda la programación y de todo eso para que la gente venga, te pague y saque todo esas licencias y pueda manejar.

Exacto.

Exacto. Entonces yo daba el examen. Yo era el encargado de darle los exámenes.

Y  así lo y aprendiste todo esto solo porque sí... Porque… porque se te dio…

 se me dio la idea, me picó, me picó, me picó algo y me y

lo… hicistes en un tiempo antes del uber.

Sí. Porque eso cuando uber estaba saliendo, mm-hmm. So porque uber estaba saliendo hubo una demanda en Nueva York.

Entonces, obviamente, el que está alerta y el que se da cuenta de todo lo que está pasando, ve la oportunidad.  Y ya yo tenía unos 23, 24 años esa edad  y fue uno de mis proyetos favoritos,   porque  ayudé a muchos latinos,  porque muchos latinos no sabían que estaba pasando una industria. Esta cita… vino uber, una tecnología nueva está cambiando todo.

Mucha gente.  Estaba un poco perdida. Y yo  yo era el que tenía las respuestas que yo estaban buscando.  Y  me di cuenta que no mucha gente no tenía esta educación  y de alguna otra manera yo lo tenía  después de que yo paré de hacer el proyecto,  se lo dejé a mi hermana, el Proyecto… y y a un amigo mío…. Anthony, yo me retire.

El proyecto porque ya era un poco mu... Empecé de ser muy popular so  no quería toda esa atención  porque ya también era muy popular en soul cycle… porque yo me hice instructor también.

Oh, wow

en su ya. Y como,  no sé, como a veces, aunque la cosa va ahí, bien,  uno  pasa por cosa que, como  yo no entiende que lo que está pasando ya.

Y aunque todo está yendo bien en la vida, uno todavía no comprende a donde uno tiene que estar y decidí dejar el proyecto  por alguna razón. O sea, dejar el proyecto de la escuela.  No creo que fue una decisión inteligente, pero esa fue la decisión que elegi al momento.  Meses después te dije, como te estaba diciendo… un amigo mío.

Víctor, que era maestro de la escuela,  me dijo André. Pero la única persona que puede, él quería montar o otra escuela de esa.  Y en realidad lo que terminando fue montando un estudio  de baile  y… dimos clase.  Y entonces,  eh, so así fue, todavía seguía en Nueva York.

Exacto.

[00:26:03]

Conociste gente en soul cycle con mucho dinero?

No sé mucho, mucho, mucho dinero porque eso no es una. Una academia normal.

Sí, no? Sí. Entonces, lo que pasó también en ese después el  el después que yo hice el proyecto de en el South Bronx. Yo quería imitar algo al sol saico en el South Bronx. Y lo hice,  pero me di cuenta que no tenía el South Bronx no tenía el dinero, ya que entonces  yo me quería.

Yo quería dejar el proyecto ahí y se lo vendí a una.  Señora ecuatoriana y a una muchacha dominicana ya hasta te día. Hasta ahí el estudio  y toda la viejita y la muchacha de la comunidad y los baby van a ese lugar. Y ahí hacen sus ejercicios.

Siempre estas involucrado en fitness,  comunidad, gente en un nivel un poquito más alto porque estabas viviendo el trabajando en el penthouse…Con diferente tipo de de  comunidad, no? Y de ahí vas a hablar como dominicanos y latinos. Ajá. Donde te sientes más cómodo?

Ahí es que yo me estoy dando cuenta que yo soy yo. Soy eso. El puente. Okey. Yo soy el Puente. de ahí que yo estoy cómodo. Conex… cone… conectar. Exacto. Pero eso explica, como yo soy ahora mismo.

Claro. Porque eso es lo que a ti te encanta hacer. Comunicar, conectar… network con la gente.  Hacer conexiones es lo tuyo, no?  Okey, entonces te embarcas en muchos negocios. Te embarcas en muchas aventuras porque no te da miedo aventurarte a ti… para nada. Siempre estás haciendo todo eso.  Entonces, tras de cerrar el negocio en South Bronx. Te das cuenta que que el público económicamente no daba, pero igual no te vas perdiendo porque lo vendes. Mm-hmm. Y hasta ahora sigue corriendo… y tú lo puedes ver, no? Entonces, tus ideas, la mayoría y les decías las que tú has hecho. Han funcionado. Mm-hmm. Y de ahí qué pase?

Hay  tuve una experiencia en el 2016.  Un día  tuve muy impactante.  Para mí. Yo creo que esto fue lo que me cambió a mí mucho mi carácter,  y  terminé en la cárcel  por una cosa que pasó. Una pelea que tuvimos,  no, eh? Bajaron todos los charges.

Okey.

Y  después, mientras yo estaba adentro,  no fue por mucho tiempo.  Me enteré que Uncle John falleció.  So eso dolió mucho.

Y  no te pudiste despedir.

No me puede despedir eso. Se sentía un poco en mi espíritu. Eso eso cayó fuerte. Cuánto tiempo ests en la cárcel?

No mucho, un par de meses.

Okay… por andar con las personas equivocadas terminaste en…

no, esto fue una discusión emocional,  pero  yo no hice nada.  Y se dieron cuenta que la persona que… que me acusó estaba mintiendo.

Okey

fue la propia terapista  de la persona que me escribió  un testimonio.

Guau

y me ayudó porque yo sabía  …me mi conexión de soul cycle, con  mi conexión de ya al memento, me ayudaron a sacarme de ese lío. Y  cuando yo salí. Fui  y la única persona que yo que …le pregunté por ayuda fue una de mis hermanas  la que tenía tres niños  que se parecen igual a mí.

[00:29:52]

Y me di cuenta ahí que mi familia me necesitaba  so yo para mí, yo creo que ese periodo fue muy interesante de mi vida porque yo nunca sabía que los… mi hermana era una muchacha soltera con 3 hijos.  Pero todos esos, año de aventura que yo había tenido…  Me di cuenta que ya nunca… no había un hombre en la familia.

Mi padrastro es  obviamente buena gente, pero no tenía hace carácter. Mm-hmm que mucho  que ya llovía  ya pa… Ese tiempo ya  tenía la habilidad de tener ese carácter so ahí que me di cuenta que yo quería trabajo con niños  so  yo conecté y hablé con una amiga mía.  Ella era una influencer.  Y ella llamó el campamento ya donde ella iba  y me hicieron un camp counselor.

Aunque yo pasé por algo, y era interesante.

Ah, porque porque te bajaron los cargos. Entonces estaba limpio.

Se estaba, estaba bien, estaba no tenías record criminal. So  yo fui  y  me en el campamento. Necesitaban un. Un coach para soccer  y necesitaba un coach para basketball. Y a mí siempre me gustaba los deportes so  yo, bueno, yo lo cojo.

Yo me invento algo. Y yo le digo bueno, me fui pa, Connecticut, pa, Ken Connecticut, por ese verano, verano entero que yo quería. Me me hicieron convivir. Me pagaba como $200 en la semana, pero yo lo que me quería escapar de todo.  Y comenzar como mi espíritu nuevo, me fui y yo me divertí mucho con esos muchachitos.

Yo la pasé el tiempo en mi vida y me gustó y yo, pero también me di cuenta que  los muchachos hoy día estan locos

yeah

y ahí es que yo sé que yo sabía hablarle a los muchachos.  Llegamos hasta la finale en el soccer y en el basquet  so eso fue bien chulo.

Dices llevar a esos niños a… al campeonato?

al campeonato.

[00:32:05]

Llegamos a las finales  so eso fue bien chulo hasta este día. Tengo muy buen contacto con lo con los muchachos.  Mm.  Y yo les daba consejo a ellos.  Ah,  de de  de… la vida también.  Y al saber, yo, yo, yo sé,  me sabia llevar con ellos. Sabía relaja, eh? Reco, como dicen Colombia, recochar, sabíamos recochar. Muy bien,  obviamente yo era el cónsul so ya cuando yo tenía la confianza de los niños, ya era uno.Podía hacer que ellos eran cosa y ya lo mucho más fácil.  Bueno, eh,  después de eso,  yo vine y empecé a trabajar. Pa WeWork  una  manager vieja mía.

Pero todavía estabas cuando regresaste de campamento en Connecticut para New York otra vez?

Ajá. Necesitaba trabajo. Okey. Y  irónicamente  Hillary, que era una manager mía, digo, yo estoy trabajando en WeWork ahora  y necesito gente como tú. Y entonces, irónicamente, ya estaba en Rockefeller,  que era el el wework más grande del mundo.  Y ese era cuando WeWork que estaba fuera. Fuerte y grande. Y entonces yo empecé a  a esa industria de coworking Spaces  por pal de año. Tal a tal  y aprendí mucho ahí porque hay que nació  este negocio que yo hago ahora porque me di cuenta que yo soy bueno preparando edificios commercial Spaces haciendo eventos,  conectando gente.  Y era Rockefeller. Eso era un ambiente bacano también.

So cómo calificas tú?  Lo que tú haces? Eres un empresario,  eres un influencer, eres un  que te, como te calificas

a mí. Me dice a mí eso sabe como me llamaba ghost instructor. Mm-hmm,  que es el instructor que nadie sabe que es el instructor

so ghost  instructor.

Eh? No sé, no sé. No, no, yo no soy influencier porque no estoy en en la… en la… en la internet.  Y no soy,  no soy político cuando me gusta mucho así la política tampoco y…  pero imagínate  mi título ahora es … eh…  Hace negocio...

Okey, so eres un empresario

empresario

eh? Regresas a wework. Aprendes mucho en wework  y de ahí que pasa

en wework porque me wework. Me encargó una una cuenta brown enterprise,  que la una de la cuenta más importante de ellos, que era lo que compraban todos los edificios. Yo conocí a un amigo mío que se llama George. Y George y yo nomos como hermano.

Guau.

Él siempre decía que estaba buscando un hermano porque era un muchacho. Sol solamente tenía una hermana y yo siempre decía que yo necesitaba un hermano ya so no conocimos.

Y él trabajaba, ya lo conocí en Rockefeller.  Y él dijo oh, dejame que me quiero mudar para Nueva York, porque al momento vivía en New… en New Jersey.  Eso nos dice… nos mudamos.  Y so empezaron a rentar juntos.

[00:35:41]

Pero George era muy exitoso.  Mmm. Muy, muy, muy exitoso. Ya yo… Yo había logrado un nivel de éxito, pero no al nivel de George y George era un poco más joven que yo.

Y  es una máquina… Este muchacho era una máquina so… orgánicamente. Volví…con él conviví con el por dos años.  Yo dije bueno, yo tengo que llegar a ese nivel también.

Te inspiró, me inspiró.

Mm-hmm.

Y eso es bueno porque  normalmente, como humano, no nos dejamos inspirar. Nos da, nos molesta que otra persona esté mejor

Exacto.Y eso fue, eso fue la clave que no era competir.  Era más. Crear ser creadores  de algo que trae valor a la gente. Son nuestros  propósitos como la nuestra mitad era que no…nosotros vivíamos a lugares y vivíamos  atraer valor.  Al  al quien sea o al lugar que sea. Y así era que nuestra filosofía como amigos era  también,  eh,  no metimos en un programa  que era para hombres.

Y este programa ayudó mucho porque este programa  hizo que yo…

(pausa)

finalmente mi vida pudiera…  Enterar todas esas cosas que me pasaron cuando yo era joven.  Oh, wow, qué interesante.

So yo tuve que ir a una montaña  y confesarme a mí mismo  y coger roca y meterla en la bolsa con cada mentira que yo he hecho en mi vida y cada cosa so… eso era un sistema de como tú, sacar quien tú era antes de tu ser.

Y yo mismo tenía que enterrar esas rocas.  Fue un programa muy chulo porque me cambió ya después de eso... Yo no tenía miedo de hablar de… de lo que sea la ella. Un hombre ya llama confiado.  So…  también eso fue muy chulo. Se llamaba warrior program.

Era tu church?

A self development course. Era como,  como, exacto, como eh, como de eso, un un.

Un curso que enseñaba alguien, pero tenía su propósito  y los resultados fueron increíbles. Guau.

Porque  no muchos hombres saben hablar a sí mismo. No se confiesan mucha cosa.  Y nosotros dos éramos lo más joven en el programa.  So eso… era… pocas palabras.  Era también porque yo tenía mucha cosa como que estaba diciendo ya que tenía estaban en mi mente,

te ayudó a ordenarte, enfocarte a perdonarte, a perdonar a los demás  y que puede ser una mejor persona para ti mismo.

Exacto.

Y termina el el el programa de  sí. Warrior…

[00:38:47]

Yeah.

Y qué pasó?

Bueno, pandemia.

Empezó  la pandemia. Estabas en nueva York, estabas pagando la mitad de un apartamento exacto. Y estabas en en el a en la, en tu pe, en tu lucha personal para superar más límites y para ser más exitoso.

Exacto. Y  la idea, eramos, damos a San Diego

Okey?

Y pero desafortunadamente la abuela de George se murió.

Mm

Y entonces el...  Ellos son de Bound Brook

aquí, New Jersey

de New Jersey.

Oh, wow.

Y el dijo, bueno, yo me va a quedar. Necesito un poco más de tiempo. Me va a quedar con mi familia. Se fue so se fue para.. para Bound Brook porque se le murió la abuelita. Era mataba muy mal.

Y yo estaba con el apartamento en solo en nueva York. Era 3600 la renta. Eso no era barato…

porque era un apartamento muy chulo  y  pero y nueva York se apagó. Ya nueva York no era lo mismo.

Mm-hmm.

Entonces yo dijo Georgi, te voy a a visitar. Y Georgi me dijo oh, métete en el tren en Dover  con el tren a Dover.

Y salté en somerville. Bueno, cosa de la vida. Yo me perdí. Cogí el tren, pa Trenton

Oh god

… y no, yo me di cuenta que te va ido.  Yo me dice salte en New Brunswick  y yo te recojo como en media hora.  Y asi fue que yo llegué a New Brunswick.  Y  yo sabía que quería hacer algo con… un algo con… porque…  con con edificio no comercial,

o sea, llegaste a New Brunsick y de una vez viste los edificios

[00:40:30]

Yo, bueno, yo no, no vi los edificios al al al. Sí….  Yo vi el territorio vacío y ya yo estaba mu… ya ya había hablado un proyecto con con WeWork. De cuándo va a venir esta clase de de negocios para residenciales? Okey, porque ya yo estaba el negocio en comercial.

Mm-hmm,

que era este estilo de vida Luxury living.

Y…  la pregunta siempre es cuándo la inversión se va a hacer las residenciales?

Mm-hmm.

So ya yo tenía esa  esa sabiduría  de saber eso  so cuando llovía en Brunswick, hice un poco de research y era como 20 minutos.  Andé y dije… okay…  so le vi un le vi, le vi algo  y George me recogió. Yo le digo oh, cómo se llama esto?

No,  como te dije i únicamente mi mamá

había venido hace años aquí y plenamente ya hace poco. Wow.

 So llovió,  hizo sentido.

Había una conexión aquí.

Había una conexión,

una razón por la cual habías terminado aquí, por la cual te habías perdido.

Exacto. So ya todavía en Brunswick.  Y yo voy a plaza square  y les ofrezco servicios. Ellos me miraron como que ya estaba loco.

Y  qué servicio des ofreciste?

Ay, yo ni se. Yo le quería. Yo no sé yo lo que quería era meterme. Yo le dije tanta vaina a ellos.  Yo le dije bueno, yo te limpio. Te hago  landscaping, te hago limpieza. Te rec, recojo la basura, lo que sea.  No funcionó,  pero de a dos días después,  yo  vi en… en en… el inde…  que habían advertisements…  para residenciales.

Entonces ya dije ya sé lo que ellos están buscando porque ya le dieron el contrato a alguien solo lo que yo hice fue busca  un amigo que teníala así una vez.  Y le dije a él,  eh, vamos a hacer un servicio de piscina.  Y yo soy, voy, lo vendo.  Y así,

pero ya tú  te mudase pa acá o todavía?

No, yo  no me había mudando.

Yo seguías allá.

[00:42:55]

Yo seguía en Nueva York. Yo lo que llegué a New Brunswick

fue 20 minutos.

20 minutos. Yo le vi la visión.  Llamé un amigo mío que tenía un LLC. Yo le dije miran inir. Estos son los servicios que parece quiere. Van a necesitar ellos.  Y vamos a dar un  mm-hmm so después yo fui pa, Plaza Square. Pues yo le dije déjame ver, lo recibo  del… de lo que ellos te están ofreciendo.

Y les dije… les montré un poco mi portofolio mi resume.  Y entonces yo decidieron dame el servicio a mí.  Y ahí yo pasé un verano entero  dándole pool service.  A la a plaza square. Ya yo sabía que ya yo me entré…  ya. Esa era  Mi…mi forma de entrarme a esta industria.  Después hice un buen trabajo….  y mucha gente me conoció ahí en la piscina porque obviamente la personalidad  y también la forma… también era muy interesante porque COVID estaba so mucha gente estaba paniqueada.

Yo, con toda la filosofía ya como que yo te sabía,  supe conectar a la gente y hasta este día son amigos todos.

Guau. Entonces creaste una comunidad

en la piscina. Exacto. Eso fue lo que exacto lo que yo hice.  Mientras me encargaba la piscina, estaba su niveles regulares de clorine que tenía su life guard…  Que… que la pompa estuviera funcionado, que la romería tuviera funcionada.

Y ya eso era ya hicistes amigos y conexiones.

Exacto. Y ahí es que yo diga me gustó New Brunswick.

Okey…Y ya te vienes?

Despues de eso…

Porque como pagabas el apartamento allá y venias acá?

Ahorros

Okey…

Porque siempre ha sido muy bueno con mis ahorros. Okey, eso siempre me ha podido dar un buen estilo de vida también los proyectos que hago me…  Me da un poco de fruto. Ah, y después yo dije bueno, me voy a sentar, ya me conseguir más edificio.  Y  obviamente a mí no me importa lo que sea. Yo lo hago.  Conocí a otro socio…  y  yo le dije que yo quiero crecer esta área. Mm-hmm.  Y obviamente él tampoco me creía,  pero yo le digo, bueno, no me van a creer.

Pues déjame demostrártelo. Y en un mes consegui dos cuenta.  Y ya yo, esas dos cuenta hacen  fue el premier y fue Truman square en eran

oh, wow.

So yo hice Truman square esos eran, yo lo abrí. Los dos edificios de de ellos.

Y qué provees cuando dices los servicios?

[00:45:44]

Servicio I mean, para esta clase de industria, un edificio necesita muchos servicios

te encargas de todo.

Yo puedo encargar de todo

Conserje?

concierge. Porter  tech  porque yo se hace, yo se lo hace todo en otro edificio. Yo hago los los shoppings. Yo solamente voy y hago los shopping.

Okey?

Ah. En otro edificio, nosotros vamos solamente a limpiar  otro edificio. Vamos y hacemos concierge  también en otro edificio, ya  que muchos era Consulting.

Y cuando no hacen buen trabajo ya. La gente ya poco  sabe que tú eres la,  tú eres el el el… que sabe lo que está haciendo. So después de eso, yo en el contrato, puse exclusividad  so ahora yo voy y busco la exclusividad de los contratos para que no hayan otros competidores. Y no es que yo estoy sacando los competidores, pero yo le doy esa opción a los residenciales que yo puedo ser la persona exclusiva.

Del edificio. Mmm,  so así que, o sea, ofre el paquete completo. Cubres todo. Ajá.  Y les aseguras de que, pues van a tener  muchos beneficios contigo y siempre sigues con los precios competitivos o ya tú das tus precios.

Bueno, otro ya depende del contrato, okey, uno llega a su acuerdo con los edificios  y orgánicamente al su del todo esto que sucedió  lo his vano que yo le doy la mayoría de los trabajo.  Eh,  tu me ayudado mucho, como mandado mucha gente bacana  y  sabiendo yo lo que sé al principio, yo sé que  no mucha gente. No, ni mis empleados me entienden a veces, pero yo,  yo doy los resultados. Yo siempre hablo de resultado. Resultado de resultado.  Mucha gente habla de problemas. Yo hablo de resultados.

Entonces está la filosofía que yo entre.

Entonces, con tu visión pudistes conseguir construir un un negocio con socios, no obviamente, pero ya, o sea, en qué memento te mudas para acá?

Eso?  Bueno, después de ese primer verano,  que fue de julio 3 a septiembre 7, porque labor day cierran las piscinas…yo me mudé para Piscataway…   para la casa que George compró una casa en Piscataway y…

George es Pilas, eh?

George. Es un duro tiene  tiene como más de 100 casas que están su nombre ya …y tiene dos años menos que yo… ahora vive en South of France,  so vive una vida chula. Ah, y no te digo admiración  a ah. Y yo estaba viviendo pero allá… pero estaba muy solo. Y yo dije no, mejor me voy para New Brunswick y meme consigo todos eses edificios allá.

[00:48:50]

Ya yo tenía esa visión. Eso me mudé para acá, para New Brunswick  y era el primer día… Empecé aquí  en el premier y después a par de mes, me conseguí el view.  Después tenía ya después a Providence.  Después vino el Quincy…  plaza square ya… ya éramos socios de hace tiempo... So yo le hacía restauration…En ese mismo periodo también hice lo de que no en de edificio de por allá.  Ah,  y después los servicios también. Tú le puedes subir más servicio a lo edificio.  So mm-hmm. No solamente un servicio que tuve a ofrecer…

y estabas contándome de que tienes muchos empleados hispanos ya porque el ser bilingüe, te he dado también mucho acceso a todos los lados como dices que eres el puente.

Exacto.

Cuál es tu?  Dónde se ve Andrés de aquí a tres a cinco años?

Bueno, interesante, porque mi visión es, llevaré este negocio a Florida. Okey, ese mi, esa, mi visión.

Pero vas a seguir manteniendo en New Brunswick?

que exacto. Sí, es que uno como yo te di, había una conexión con mi ba que Jenny entendía porque mi mamá, como te dije, me dijo oye, llegué a New Brunswick.

Obviamente en New Brunswick,  eh, me ha dado la oportunidad a mi  de hacer este proyecto. Una realidad  como New Brunswick está creciendo a mismo. Estoy creciendo. Yo, yo lo veo de esa manera. Mientras New Brunswick siga creciendo, yo voy a estar creciendo. So  mi responsabilidad es seguí creciendo  y traerle valor a la ciudad.

También quiero hacer un proyecto de fitness como el que hice en South Bronx y traerlo para mi en Brunswick. Wow, porque tengo toda lala sabiduría, sé como hacerlo.

El conocimiento

el conocimiento, si, se  conocimiento como hacerlo. Y ya ya yo he estado en par de conversaciones con par de inversionistas.

Okey,  so dirías también que tu clave es, es saber cómo trabajar con socios.

Y con inversionistas. Exacto. Eso es algo que no muchos latinos saben hacer muchos latinos. Si tú le dices algo así, ello como  es otro lenguaje, es otro,  es otro mundo. Y  yo lo que le digo no, pierdan a miedo.  La realidad es como  y eso lo que yo veo de mucho viven el miedo y nunca dejan que su  personalidad y su carácter cojan propósitos.

Y eso es lo que pasa. Mucha gente dice tú eres muy atrevido y así,

pero es la única manera, no?

Y así es la única le es la forma que soy y es laga manera que me ha ayudado. So

wow, me parece increíble tu historia.  Entonces ahora,  bueno, siempre fuiste socio, tú tienes tu compañía con tus socios right. Ajá. Y siempre lo vas a seguir haciendo así o quieres abrirte solo también.

Bueno interesante porque  em…

[00:52:13]

hasta ahora James, que es mi socio, me ha tratado muy bien so yo quiero que él tenga su fruto porque le has dado mucho trabajo.

Él yeah mucho trabajo. He conseguido muchas cuentas como quien dice muchas cuenta. Exacto. Y  yo lo sé hacer. Yo lo puedo hacer solo, pero no quiero hacerlo solo.

También yo he comprendido que no hay que no hay que coger todo solo.

Y el agradecimiento es una cosa muy importante.

Exacto. Y entonces también donde queda el agradecimiento, yo tampoco puedo decir que, oh, me voy a quedar con todo i me solo solamente porque yo lo puedo hacer. Y dónde va a quedar ese agradecimiento?

Yo creo que yo, esa lección no aprendí con Uncle John

Ya

y por eso es que yo proceso, ese pensamiento. Así y yo todo muy agradecido y no… nosotros vamos ahora a otro edificio.  Y los dueños quieren conocer no y todo eso.  Y él era una persona mayor y son todos mayores, pero yo soy el más joven. Entonces, por qué no seguir en esa en esa misma forma? Si me está consiguiendo cosas en la vida, poquito a poquito y me le cole todo a la misma vez?

Claro. El tema de de ser fiel con las personas que han estado contigo desde el comienzo.

Exacto. Y tú tienes que ser fiel a ellos. Y así la for la gente va a ser fiel a ti.  Yo veo que me you know una de las cosas de la comunidad de pana  es que  al nosotros tenemos ese,  ese ee, esa, esa maña también que queremos mucha cosas la misma vez y no funciona así todo el poquito al poquito. Y ya eventualmente esta la mejor forma de yo seguir dando oportunidad.  Porque si yo me separo,  también voy a separar a toda mi comunidad también.

Claro,  hemos hablado de tu visión de tu vida de tus empresas, de tu crecimiento.  Pero  y yo te veo que eres una persona muy independiente y eso y siempre estás dispuesto a ayudar. O siempre tienes la respuesta en la en la punta de la lengua para todo hasta para cuando hacemos bromas entre tú y yo. Porque si nos conocemos ya mucho tiempo, te considero mi amigo. Ah, pero tengo que preguntar  si tú en el futuro,  basado en lo que te ha pasado de tu niñez y en la manera en que has crecido, si tú en algún momento en el futuro muy fuera de los negocios.

Te ves como un padre de familia, te ves como un hombre con una familia con con hijos, con una esposa. Y eso..

oh, sí, porque que no

has pensado lo has soñado o no has tenido tiempo de pensarlo?

No? Claro. Yo lo pienso todo tiempo. Sí. Yo te dije que al  me di cuenta que mi sobrino me necesitaban ya. Y después eso, eso inspiró a que yo fuera a hacer en el campamento ya y ahí.

Yo me di cuenta, yo sé hablar a los muchacho.  Y entonces eso después. Yo obviamente …

Dating porque yo he visto muchas mujeres…

[00:55:25]

 eh? No es que soy mujeriego, pero al trabajar en soul cycle mm-hmm.  Ah que es una comunidad de mujeres son todas modelos. Están bonitas de esto y lo otro  o  yo, para cualquier hombre dice, oh, todo un sueño.

Para mí, pon cuidado con lo que tú sueñas porque te lo dan. Mm-hmm. Y entonces, para mí es  más importante yo encontrar hable que alguien que sea compatible para mí  en vez de contrario, alguien  porque al fin del día no más decir, si tú vas a tener un niño con alguien, que está persona, te va a ayudar y a ese muchacho ya so así que yo lo proceso, obviamente siendo una persona de familia también, aunque yo he pasado por cosas yo…. Aprecia mucho lo que es la familia ya y yo, yo creo que ese es un problema muy grande en estados unidos que no aprecia a la familia.

Mm-hmm.

Y que poco a poco se están, están destruyendo lo que es la estructura de la familia. No existe.

Exacto. Hay diferentes tipos de familia ahora, lo cual es Okay, pero para mí también es muy importante el tratar de preservar ese tipo de  familia. No?

Exacto, porque  hay un propósito para la mamá y hay un propósito para el papá.

Y a ti te gustaría en el futuro…

El propósito del papá? Sí,  el propósito de mamá, no. el propósito del papá es  encontrar a la mamá y la mamá encontrar el papa. Simple.

Bueno, bueno,  increíble. Me encanta tu historia. Así que vas a abrir negocios en Miami y todo eso en Florida, pero tú consideras  aquí al venir Brunswick… Encontraste tu casa?

Aquí hay una. Yo lo veo una base. Okey toda una base casa. Para mí también es que yo ha hecho muchos proyectos en Nueva York

ya so Nueva York es mucho amor

a Nueva York también. Sí, entonces también me me me desilusiona ahora mismo lo que tal le está pasando la ciudad.  Ah,  pero a la misma vez, yo le veo que el futuro de brillante muchas ahora mismo está pa panique  de paniqueo.

Pero en en.  Es que bien, van a ver oportunidades de nuevo  allá. Es una base también. Esta es una base. Mi hogar es Andrés…  allá es donde yo me siento más,  más que… es mi casa… ya cuando yo descubrí quien soy yo,  y  buscar  quien es Andrés… y quien… quien quiero ser yo… que yo me siento en casa en mí mismo.  Y New Brunswick… es lindísimo, lindísimo y una base  para yo haber creado oportunidades como en nueva York, como lo que va el la ciudad de que que sea.  Y así es que yo lo veo. Y así que yo lo trato de de ver …

…claramente. Me encanta de verdad que te agradezco que me hayas contado tu historia,  que me hayan dado tu tiempo que hayas compartido conmigo.

Este un poquito de lo que es Andrés, y un poquito de lo que hemos hecho en el tiempo que te he conocido. Te he visto crecer. Te he visto avanzar, te he visto hacer las cosas. Te veo moverte todo el tiempo. Me encanta cómo organizas  lo lo que más me gusta es que incluso también en el edificio, he visto que has construido una comunidad que a veces salen más grupos, vale ir a comer y cenar y cosas así.

Haces que la gente pueda mantener esas conexiones.  Y me encanta y de verdad que que.  Me me inspiras mucho y espero poder celebrar contigo en unos años más éxitos tuyos. Gracias y que puedas  seguir avanzando, seguir yendo adelante y te agradezco de verdad. Y pues, bueno,  este son estamos julio 3 del 2023 lunes en el edificio de primer residencia en la 7 Livingston Avenue  y es la 1 y 30 de la tarde.

Muchísimas gracias.

Gracias a ti mijita, pues pues pues!

[00:59:37]